Team Nora

Pinjan tarina

Helsinkiläinen Pinja, 28, aloitti Noran valmennuksessa kesäkuussa ja valmennusta on nyt takana noin 6 viikkoa. ”Olin harrastanut liikuntaa aikaisemminkin, eikä minulla ollut varsinaisesti ylipainoa, mutta kaipasin treeneihini tavoitteellisuutta. Ilman ruokavaliota tuloksiakaan ei tullut ja motivaatio oli välillä hukassa. Nyt, kun panostan tähän rahallisesti ja meillä on Noran kanssa säännöllisiä tapaamisia, haluan oikeasti tehdä parhaani”, Pinja kertoo.

Pinja noudattaa vegaanista ruokavaliota ja haluaa kumota väärän mielikuvan siitä, että vegaanit eivät voisi harrastaa kuntoliikuntaa tai kasvattaa lihasta: ”Kasvissyöjiä pidetään sellaisina ituhippeinä ja ikään kuin pinnallisten fitness-tyttöjen vastakohtana. Median mukaan kaikki fitness-harrastajat syövät vain maitorahkaa ja kanaa. Todellisuudessa vegaaniruokavaliolla on ihan yhtä mahdollista pitää itsestään huolta ja kasvattaa voimaa kuin sekaruokavaliollakin.”

Kasvissyönti + kuntosaliharrastus = <3

Pinjan mukaan esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Australiassa trendikkäät fitness-kilpailijat ja kehonrakentajat noudattavat nimenomaan eettisesti ja ekologisesti kestävää kasvisruokavaliota, joka on hyväksi sekä keholle että ympäristölle. ”Kasvikunnan tuotteista löytyy resepteihin vaihtoehto kaikille eläinkunnan tuotteille, ja ihminen pärjää hyvin ilman eläinkunnan tuotteita. Harva tietää, että esimerkiksi parsassa on paljon proteiinia tai että hamppu on täydellinen aminohappojen lähde”, Pinja muistuttaa.

”Kuntosaliharrastusta tukevia vegaaniruokavalioita on tosi vähän saatavilla. Noran laatima ruokaohjelma on selkeä ja siinä on ollut helppo pysyä. Aikaisemmin söin paljon epäsäännöllisemmin ja suuhun meni välillä vähän mitä sattuu, varsinkin iltaisin. Nyt olen saanut syömisen mallilleen ja myös liikunnasta on tullut entistä kiinteämpi osa arkea”, Pinja kertoo.

Aluksi Pinja pelkäsi ruokavalion käyvän tylsäksi, mutta nyt hän on huomannut, että kasvikunnan tuotteita voi varioida loputtomiin, koska erilaisia marjoja, hedelmiä ja vihanneksia on niin paljon. ”Olen laajentanut raaka-ainevalikoimaani hurjasti ja kokeillut ruoka-aineita, joita en ole koskaan aikaisemmin käyttänyt. Nyt huomaan myös, että kaikki ravinto-ainesuositukset täyttyvät.”

Yli kilo kasviksia päivässä

Proteiinin määrää Pinjan ruokavaliossa onkin lisätty reilusti ja sitä tulee nyt noin 2,5 grammaa per painokilo joka päivä. Aamulla, illalla, välipalana ja salin jälkeen Pinja ottaa joko hamppu-, herne- tai riisiproteiinia. Lisäksi lounaalla ja päivällisellä on aina esimerkiksi tofua tai seitania. ”Vaikka olen ollut vegaani jo pitkään, nyt tuntuu siltä, että oikeasti elän niillä kasviksilla. Syön vihanneksia, juureksia, hedelmiä ja marjoja yhteensä yli kilon päivässä!”

Koska Pinja haluaa syödä mahdollisimman puhdasta ja ravinnerikasta ruokaa, hän syö suuren osan ravinnostaan kypsentämättömänä.

Vaikka Pinja kantaa kilokaupalla kasviksia kaupasta kotiin, ruokakustannukset eivät ole juurikaan kasvaneet, sillä heräteostokset ovat jääneet pois. ”Pyrin ostamaan luomua ja kotimaisia tuotteita, mutta kauppalaskut eivät siitä huolimatta hirvitä. Suosittelen kyllä kaikille kasvissyöjille tällaista kokeilua. Uuteen rytmiin ja aterioiden järkeväksi koostamiseen tottuu yllättävän nopeasti!”

Hyvä fiilis ja lisää voimaa

Vaikka Pinjan painossa ei ole tapahtunut vielä suurempia muutoksia, hänen motivaationsa on pysynyt hyvin. ”Salilla huomaan, että jaksan nostaa isompia painoja. Myös tapaamiset Noran kanssa motivoivat. Haluan näyttää sekä hänelle että itselleni, että minulla riittää itsekuria tähän. Siitä tulee aina tosi hyvä fiilis, kun on pysynyt suunnitelmassa. En varsinaisesti yritäkään laihduttaa, vaan muokata vartalon koostumusta ja saada lisää voimaa.”

Pinjan mukaan ruokavalion ja treeniohjelman myötä olo on tuntunut kokonaisvaltaisesti energisemmältä. Hänestä oli myös hauska huomata, miten herkuttelupäivänä rasvainen ja makea ruoka ei yllättäen enää maistunutkaan suussa koukuttavalle, ja miten lepoviikon aikana tuli jo liikuntaa ikävä.

”On hienoa, miten Nora toteutti tällaisen poikkeavan ravinto-ohjelman treeniä tukemaan. Puhdas ja laadukas ravinto näkyy ihon ja ruuansulatuselimistön toiminnan parantumisena, ja tuntuu että treenissä on paljon enemmän tehoja kuin aikaisemmin. Säännöllinen ja monipuolinen treeni yhdistettynä hyvään ruokavalioon on nostanut vireystason ja henkisen hyvinvoinnin uudelle levelille”, Pinja toteaa tyytyväisenä.

Pinjan nimi on hänen toivomuksestaan muutettu. Kuvituskuvat on kuvapankista.

Menossa mukana