Team Nora

Ulos kisasta- vastuuntuntoisesti!

Piiiitkästä aikaa... Tervehdys,

On jälleen tullut aika Fitness kisojen. IFBB Fitness Classic kilpailu käydään Helsingin Kulttuuritalolla ensi viikonloppuna.

Itse en kilpaile tänä vuonna näissä merkeissä, mutta jossain ihan muussa, vaativassa ja mielenkiintoisessa kilpailussa minut nähdään vielä myöhemmin tänä vuonna. Kun aika on oikea pääsee tuota kilpailua seuraamaan ruuduun toiselta puolelta. Olen tuosta kilpailusta tosi innoissani ja erityisen iloinen tärkeistä taidoista joita olen oppinut!

Olen ollut kuitenkin intensiivisesti myös  fitness kisahuumassa mukana. Tällä kertaa saan keskittyä täysin valmennuksessani oleviin tyttöihin. Olen heistä kaikista tosi ylpeä. 

Lauantaina lavalle nousee Bikini Fitness Junior SM kisaan Milla Kelahaara. Millalla on taskussa SM 4 sija viime syksyltä yleisestä sarjasta.

 

 

Sunnuntaina lavalle nousee Krista Seuna ja Riikka Kesseli -168 cm sarjassa.

  

(Krista ja Riikka edustaa sponsoriaan Team Sportlifeä ja Milla omaa tiimiämme Team FitStarsia)

Aika menee kovaa vauhtia, vastahan itsekkin olin lavalla viime syksynä. Tässä kohtaa voisi todeta, että kisoja todella tulee ja menee. Jos siis haaveissasi on fitness kilpailut, suosittelen varaamaan kehon muokkaukselle hyvin aikaa ja nousemaan lavalle vasta, kun kroppa täyttää kisassa vaadittavat seikat, sekä mieli on valmentautunut kisalle. 

 

Fitness lajeissa kilpaileminen vaatii hyvää fysiikkaa ja lajin vaatimaa lihaksistoa sekä rasvattomuutta. Kroppa rakennetaan tinkimättömällä ja intensiivisellä treenillä sekä tarkalla, ammattiataidolla tehdyllä ruokavaliolla. 

Näiden lisäksi isoa osaa näyttelee kokonaisuus, lookki, hiukset, kasvot, väri ja ennen kaikkea esiintyminen. Esiintymisen tulisi olla luonnollista, persoonallista ja läsnäolevaa. Kilpailijoita bikini- ja bodyfitnessissä on paljon, joten joukosta on erotuttava. Esiintymisestä saa ja pitää nauttia! 

On tärkeää myös päästä ennen kilpailemista sisään lajin luonteeseen sekä tiedostaa, että fitness lajeissa kroppaa viedään äärimmilleen. Vastuu on aina sinulla itsellä!

Haluaisinkin tällä bloggauksella muistuttaa, miten tärkeää on muistaa pysyä vastuuntuntoisena ja kunnioittaa kroppaa myös kisan jälkeen.

Ammattitaitoinen valmentaja on kaiken a ja o. Valmentajan tehtävä on ottaa huomioon myös kisasta ulos tuleminen.

Kisapreppi kestää useita viikkoja ja kroppa muuttuu paljon. On sanomattakin selvää, että kroppa on hyvin herkässä tilassa ja tulee reagoimaan pieniinkin muutoksiin. 

Pitkän kisaprepin jälkeen on kiva palkita itsensä herkuilla, mitkä on ollut kielletyllä listalla usean viikon. Tämä on kuitenkin asia, jonka kanssa tulee olla TOSI TARKKANA!! Kisan jälkeen toki kroppa pitää tervehdyttää eli syödä sekä varsinkin juoda paljon vettä. On myös kiva maistaa jotakin hyvää, mitä ei ole aikoihin saanut. Äärimmäisyyksiin ei kuitenkaan kannata mennä!

Kroppa on kisadietin jälkeen kun kuiva pesusieni, joka imee itseensä kaiken suolan, rasvan ja varsinkin sokerin. Mikäli tähän ei kiinnitetä tarkasti huomiota, voi upea kunto olla historiaa pahimmassa tapauksessa jo yhdessä viikossa, jopa parissa päivässä.

On hyvä kuitenkin tiedostaa että kisakunto on äärimmilleen viety tila, jota kroppa ei pysty ylläpitämään montaa viikkoa. Hyväksy siis järkevät kilot, mitä väkisinkin kisan jälkeen tulee. Vältä kuitenkin nopeeta painon nousua! 

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kisapreppi jatkuu kisan jälkeenkin joitakin viikkoja. Kaloreita nostetaan pikkuhiljaa, hyvin pienillä lisäyksillä. Aerobista liikuntaa myös jatketaan, vähentäen pikku hiljaa sen kestoa ja kertoja. Salille kannattaa jo kehityksenkin takia mennä heti kisan jälkeisenä päivänä. Lenkille menen itse aina jo samana päivänä, jotta nestekierto säilyisi mahd hyvänä. Kisan jälkeen katabolinen tila vaihtuu anaboliseen jonka takia kroppa ottaa erittäin hyvin treeniä vastaan!

Hormoonitoiminta on kovilla kisaprepillä, mutta myös sen jälkeen kun ravintoa lisätään. Senkin takia on syytä nostaa kaloreita vain muutamalla sadalla kerrallaan / vko.

Nauti terveellisistä hitaasti imeytyvistä hiilareista

Hormoonitoiminnan epätasapaino voi vaikuttaa myös mieleen ja onkin tyypillistä, että kisan jälkeen voi hetkellisesti kokea yleisvireen huonommaksi ja jopa masentuneeksi. Pitkä kisapreppi on tuonut elämään säännöllisyyttä ja hetkellistä päämäärän tavoittelua. Kun kisa on ohi, tyhjä tunne voi yllättää. Alavireisyys ja väsymys lisää sokerin himoa ja alavireisenä ajatus ei ole selkeä. Siksi moni kipailija tarttuu herkkuihin helposti. Tästä seuraa turvonnut olo ja painon nousu joka ei ainakaan edistä energistä ja tyytyväistä oloa. Koko prosessista voi siis kehittyä paha oravanpyörä! 

Kisan jälkeen saatat tuntea itsesi pyöreäksi, vaikka paino ei raketin lailla olisikaan noussut. Sinusta saattaa tuntua, että tutut ja tuntemattomat kyylää, ja päässään miettii että ompas tuo fitness kilpailija lihonut. Saatat myös kokea, että ihmiset katsovat kuntoasi kisan jälkeen, ja osa varmasti sitä tekeekin. Olet laittanut kroppasi arvosteltavaksi ja se ei välttämättä lopu kun kisa on ohi. Kestä se kuitenkin! Älä välitä katseista tai kehittele mielessäsi ajatuksia mitä muut sinusta ajattelee, sillä ei ole mitään merkitystä. Todennäköisesti sitäpaitsi moni miettii, että näyttääpäs tuo tyttö tai kundi nyt paremmalta kun kisaviikolla, väri on palannut kasvoille ja terve energia näkyy. 

Kaikkein tärkeintä on, että itse voit hyvin, et ole tilivelvollinen kenellekkään päivän kunnostasi. Kun itse voit hyvin, se näkyy ulospäin kauneutena!

Tämä tekstini kuulostaa negatiiviselta, rajulta ja saa varmasti miettimään, mitä ihmeen järkeä koko lajissa edes on! 

Fitness on edelleen myös oma intohimoni ja tarkoitukseni ei ole houkutella ihmisiä pois lajin parista. Haluan vain muituttaa, että pysyt terveenä ja hyvinvoivana myös kisan jälkeen. Näissäkin hommissa kolikolla on kaksi puolta.

Oikein tehty kisasuunnitelma on parhaimmillaan yksi elämän hiennoimmista "matkoista" . Se opettaa tuntemaan oman kropan entistä paremmin ja mikä parasta, se kasvattaa henkisesti ja fyysisesti todella paljon! 

Kaiken paasaukseni jälkeen, toivon että voit myös ottaa rennosti kisan jälkeen ja nauttia elämästä. Off seosonillä on lupa myös repästä ja tehdä asioita, jotka kisaprepillä ei ole mahdollisia. Tapaa siis ystäviä, nauti lasi kuohuvaa, syö lemppari cheat meal ja nauti myös jälkkäri........ mutta kohtuudella ;) 

Tässä vielä 10 vinkkiäni kisan jälkeiseen aikaan:

1. Ole vastuuntuntoinen ja kunnioita kroppaasi 

2. Vaadi valmentajaltasi ohjeet kisasta ulostulemiselle ja treenilukkari

3. Noudata saamiasi ohjeita!

4. Juo vettä... PALJON!!

5. Pysy aktiivisena, mutta muista myös lepo

6. Tiedosta että kisakunto on kisakunto, usein muutaman kilon pyöreempänä olet oikeasti kauniimpi ja terveemmän näköinen

7. Hyväksy itsesi sellaisena kun olet

8. Älä selittele kisan jälkeistä aikaa, et ole tilivelvollinen kenellekkään! 

9. Löydä rentous asioihin ja itseesi

10. Tapaa valmentajaasi mahdollisimman nopeasti kisan jälkeen ja käykää yhdessä läpi kisasta jääneet fiilikset

Järjestämme 2012 SM ja PM Body Fitness voittajan Hanna Saarion kanssa fitness lajeihin valmistavan leirin Salossa 3.5.2014

Päivän aikana kerromme lajeistamme , treenaamme ja poseeraamme. Mukaan saa tulla vaikka kisahaave olisi kaukaine unelmasi tai vaikka olisitkin jo kilpaillut.

Samanhenkisessä porukassa motivaatio kasvaa ja myös uusia asioita oppii aina! 

Ilmoittaudu mukaan nora@teamnora.fi

Tarkempi aikataulu tulee FB ja nettisivulleni 

Facebook: Team Nora

www.teamnora.fi

Instagram: noravuorio

Tseggaa myös uusin Muscle& Fitness Hers Lehti- kilpailu ja bikini spesiaali numero

Aurinkoista kevättä ja paljon onnea viikonloppuna kisaaville!

Nora

 

 

Menossa mukana