Team Nora

Virheviesti

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls funktiossa _menu_load_objects() (rivi 579 tiedostossa /var/www/fs3/38/teamnora/public_html/includes/menu.inc).

Tehoa myös kesään

Hola Hola :)

Lomakausi on startannut, pääsin itse myös viikon lomalle ja olikin tositosi ihanaa!

Monella on ollut kesäkunnon tavoittelu talvella ja nyt on aika näyttää työn tulos. On mahtava tunne kun on onnistunut hienosti ja se näkyy paitsi muuttuneessa vartalossa, niin myös mielen positiivisuutena. Kaikkien ei tarvitse näyttää fitness kilpailijalta tai pikajuoksijalta, tärkeintä on olla sujut itsensä kanssa. Vartalon kautta ei saa tulla onni, mutta faktaa on , jos on sujut oman vartalon kanssa, on mieli myös tasapainoisempi ja olo energisempi, joka vaikuttaa ihan kaikkeen, terveyteen, perhe-, työ- ja parisuhde elämään. Terveys on tärkeä osa hyvälaatuista elämää ja terveellisillä elämäntavoilla voikin huomattavasti vaikuttaa omaan terveyteen. Olen työni kautta saanut huomata, että veriarvot ihmisillä muuttuu paremmaksi jo 1-2 kuukaudessa elämäntapamuutoksen jälkeen. Se , jos joku on palkitsevaa!

Miksi heittää hyvää kesäkuntoa ja mieltä hukkaan??? Jatka siis terveellistä elämää myös kesällä ja älä unohda liikuntaa. 

Kaikkea pystyy kivasti harrastamaan myös kesällä ja ruoka- aineet tarjoaa ihania ja kevyitä kesäherkkuja

Kesä on kuitenkin aikaa, jolloin helpommin sorrutaan epäsäännöllisiin ja epäterveellisiin ruokailuihin ja "juomailuihin" . Pienissä määrin se toki kuuluu kesään, mutta pahinta on joka päivä tissuttelu ja epäsäännöllinen ruokailu, joka usein kostautuu ylensyönnillä ja epämääräisellä napostelulla..... makkara sillointällöin, piirakan palanen toisessa mutkassa ja mökkisaunan päälle on saatava sauna oluet ja muurinpohjaplättyset... Kokeillaampa jotain muuta... :)

On kuitenkin täysin mahdollista syödä kesällä myös terveellisesti. Kaupasta ja toreilta saa mm. ihania tuoreita kasviksia, marjoja ja kalaa.

Optimaalisen rasvanpolton ja kehon toiminnan pohjana, on hyvin toimiva aineenvaihdunta. Siksi on tärkeä syödä myös kesällä ja lomilla säännöllisesti eli noin 3 h välein. "Herapaukku" :) eli heraproteiinia noin 15-30 g sekoitettuna veteen on hyvä välipala. Heraproteiini jauhe on helppo ottaa mukaan sheikkerin pohjalle ja lisätä vain vesi kun välipalan aika koittaa. Se säilyy hyvin, eikä tarvitse olla riippuvainen kylmästä säilytystilasta. Hyvän välipalan toki korvaa myös rahka tai ihana Skyr. Hyvät ravintoarvot ovat Skyr vaniljassa, meloni-passionissa ja uuniomenassa. Nämä maut korvaa täysin maitorahkan ja voit korvata maitorahkan näillä. 

Skyr vanilja saa nykyisin myös isommassa pakkauksessa, joka toimii hyvin kotioloissa , jos haluaa annostella perheen jäsenille tai jos noudattaa tarkempaa ruokavaliota ja tarvitsee pienemmän määrän, mitä pakkauksessa on. 

Löydät nämä herkulliset välipalat maustettujen rahkojen hyllystä

Hyvä tapa pitää ruokailut jonkinlaisessa järjestyksessä kesällä, on noudattaa lautasmallia, puolet lautasesta kasviksia, 1/3 proteiinia (lihaa, kalaa, kanaa, kalkkunaa, kananmunaa esim 3 valkuaisen + 1 kokonaisen munan omeletti) ja 1/3 osa hiilaria (perunaa, riisiä, makaronia tai bataattia)

Vettä kannattaa juoda paljon, useampi litra päivässä, näin aineenvaihdunta toimii!

Lenkkeily on helppo ja kiva tapa pitää kuntoa yllä ja jota voi harrastaa missä ja milloin vain.

Peruslenkkeilyä voi tehostaa räjähtävillä liikeillä ja lihaskunto osuuksilla lenkkipolun varrella. Syke nousee ja aineenvaihdunta paranee.

Aamuaerobiset tyhjällä vatsalla noin 4 kertaa viikossa poltaa hyvin rasvaa ja antaa aineenvaihdunnalle kyytiä. 

Tässä muutamia liikkeitä mausteeksi lenkille, olkaa hyvä :)

Porrasjuoksua voi harrastaa eri askelluksilla, jokaportaalle, jokatoiselle, joka kolmannelle tai vaikkapa luistelu tyyliin.

Askelkyykyt esim x 20 tai Askelkyykky hypyt x 20

Tasa jalkaa hyppyjä x 20

Nosta toinen jalka korokkeelle, kyykkää sieltä vapaalla jalalla maahan (korokkeella oleva jalka pysyy korokkeella), toista 20 x ja vaihda jalkaa. 

  

Ojentaja dippi. Aseta kädet lähekkäin, kyynerpäät tulee osoittaa koko liikkeen ajan suoraan taakse eli kädet ei saa aueta sivuille. Pidä selkä lähellä koroketta koko liikkeet ajan, dippaa mahdollisimman syvälle.

Voit näistä liikkeestä tehdä itsellesi liikepattereita lenkin lomaan.

Valitse 3-6 liikettä ja tee ne pattereina esim. 3 kertaa läpi. Hyvä toisto määrä liikkeille on 15-20. 

Leaunveto, punnerrukset ja vatsat roikkuen toistomäärä maximi.

Mökille voi hankkia myös käsipainot tai kahvakuulan, jolla voi tehdä paljon erilaisia liikkeitä.

Hyviä liikkeitä on myös bestshape työkirjassa. KIrjaan voi tutustua ja tilata www.bestshape.fi. Tykkää Best Shapea myös facebookissa.

Pidetään kiinni hyvästä ja terveellisestä elämästä myös kesällä!

Aurinkoista, energistä ja kevyttä kesää kaikille!

Nora

 

 

 

Menossa mukana