Team Nora

Tapojani valmistautua tavoitteeseen ja treeniin

Tervehdys,

Haluan aluksi kiittää teitä asiakkaitani, läheisiäni, kannustajia ja yhteistyökumppaneita menneestä vuodesta.

Vuosi toi mukanaan hienoja kokemuksia. Opin uusia hyödyllisiä taitoja mm. uimisesta ja ihmishenkien pelastamisesta. Olen kiitollinen mahdollisuudesta osallistua Martina ja hengenpelastajat tv ohjelmaan. Ohjelmassa oli paljon viihteellistä "hömppää", mutta itselleni tärkeintä oli asia formaatin takana eli hengenpelastustaidot ja kurssi rantapelastajaksi ainutlaatuisissa olosuhteissa, aidoilla stunteilla.

Kotiin tuomiseksi sain tuoda koko kilpailun voiton ja taskussani on nyt Lifesaverin koulutus.

Tätäkin tärkeämpänä pidän oppimiani asioita ihmisenä, jossa haluan jatkuvasti kehittyä. Olen erityisesti oppinut kohtaamaan iloiset ja surulliset asiat rauhallisemmin, pyrin hyväksymään asiat sellaisina kun ne minulle tarjoillaan. 

Olen pysähtynyt miettimään mitä vuoden tapahtumat ovat minulle opettaneet, osaan olen löytänyt vastauksen, mutta kaikkea en ymmärrä vieläkään. Siltikin koen olevani vahvempi ja rohkeampi kantamaan vastuuni omista valinnoistani ja asioista mitä elämässäni teen.

Vuosi oli kaiken kaikkiaan upea, spontaani ja onnellinen, josta muistan olla kiitollinen joka päivä! 

On tärkeää muistaa, että kaikki muuttuu koko ajan, niin myös me ihmiset sen kaiken mukana, jokainen kokemus muokkaa meistä sitä, keitä olemme tänään. 

Avasin menneenä vuonna sivustollani www.teamnora.fi nettivalmennuksen. Olen tästä ollut tosi innoissani ja tykkään työskennellä ihmisten kanssa myös verkossa. Tällä hetkellä sivustollani on yksi valmennus, jonka olen valmistanut, tärkeimpään ja minulta eniten kysyttyyn kohderyhmään, kehoa muokkaava , naisellista fitness vartaloa tavoitteleva valmennus- Fitbody Challenge Rakennan parhaillaan uusia nettivalmennuksia eri tavoitteille ja lähtötasoille.

Nettivalmennus on edullinen ja hyvä tapa saada hyviä tuloksia. On tärkeää osto vaiheessa valita valmennus omalle lähtötasolle ja tavoitteelle sopivaksi. On myös hyvä muistaa, että ohjelmat on räätälöity kestämään valmennuksen keston ajan. Varsinkin laihtumiseen tähtäävissä valmennuksissa on oltava tarkka. Liian pitkiä aikoja pienillä ruokamäärillä, isoilla treenimäärillä, ilman tankkauspäiviä voi olla kurjat seuraukset esimerkiksi aineenvaihdunnassa ja hormoonitoiminnassa. Muista myös aina muokata ohjelmia ja ruokamääriä kehittymisesi mukaan.

Uuteen vuoteen lähdin tukevasti jalat kiinni maanpinnassa, haluan pyrkiä edelleen tekemään asioita, joista pidän ja jotka ovat inhimoni.

Monesti minulta kysytään, kuinka jaksan olla postiivinen ja miten kerkiän olemaan mukana monessa? Vastaukseni tähän on juurikin intohimo siihen mitä teen. Pyrin pääsääntöisesti tekemään asioita mistä tykkään, vietän aikaa ihmisten kanssa keiden kanssa on vilpitön ja hyvä olla puolin ja toisin. Tärkeäksi on muodostunut myös oma aika vain itselleni, lepo ja vapaapäivät. Kun tekee työtä ammatissa, missä antaa ihmisille energiaa, on erityisen tärkeää pitää omasta jaksamisesta huolta. Ilman hyvää lepoa ja töistä vapaita päiviä, siihen ei ole mahdollisuutta. Pidän myös kalenterini hallinnassa, pyrin välttämään ylibuukkausta joka pääsee luomaan stressiä.

Haluan myös jatkuvasti pysyä ajanhermoilla ja kouluttautua lisää. Viimeisimpänä syventävänä kurssina kävin rasvanpolttoon, painonhallintaan ja kisadiettaamiseen liittyvän kaksipäiväisen kurssin. Kurssin järjesti erittäin ammattitaitoinen ja viisas kaksikko Risto Santala ja Jukka Räsänen Fysio Profarmilta. 

Kävin myös spartanin kehonpainohallinnan kurssin.

Haluan aina tietää miksi teen asioita niinkuin teen, tiedon jano on siis tosi kova!

Loppuvuosi vierähti niin nopeasti erilaisissa kivoissa projekteissa, että blogini jäi täysin unholaan. Jatkossa olisi tarkoitus kuitenkin tätäkin osastoa pidellä "hereillä" :) 

Pidin suunnitellusti koko vuoden väliä kilpailemisesta fitness lavoilla. 

Kilpailin edellisen kerran kolme kisaa peräkkäin, joka näin jälkiviisaana oli täysin järjetöntä ja jota en suosittele kenellekkään.

Tästä kokemuksesta olen kuitenkin hyvin kiitollinen, koska se oli erittäin opettavainen. Juurikin näiden kokemusten kautta suhtaudun fitness lajeihin entistä nöyremmin ja ennenkaikkea kunnioitan vartaloani enemmän kun koskaan! Mitään en tule tekemään terveyden tai tyhmyyden kustannuksella. 

Kehon palautumisen ja parantamisen lisäksi yksi tärkeä seikka kisataukooni oli myös selvitellä itselleni, onko fitness lajeilla minulle annettavaa, onko minulle sopivaa lajia ja jos on, niin mikä se on, bikini fitness vai body fitness.

Ajoittain sain kommentteja siirtymisestä body fitnessiin. Ihailen myös body fitness kilpailijoita mm. Ifbb Pro Kati Alanderia, Hanna Saariota, Hanna Savolaista ja omaa nykyistä valmentajaani Ifbb Pro Heidi Sorsaa.

En kuitenkaan näe itseäni body fitness lavoilla. En omaa body fitnessiin tarvittavaa lihasmassaa ja ennenkaikkea, en edes tiedä haluaisinko viedä fysiikkaani siihen suuntaan. 

Olen jutellut ja kysynyt suoraa mielipidettä fysiikastani monilta lajiemme edustajilta, tuomareilta, valmentajilta, kilpailijoilta ja tullut siihen tulokseen, että bikini fitness on lajini, jossa kilpailen jos kilpailen.

Kun tähän sain varmuuden itseni kanssa ja kroppa näytti toimivan paremmin kun ehkä koskaan, aloin suunnitella seuraavaa kisaa.

Olen parhaillaan siis kisadietillä ja mikäli kaikki menee suunnitelmien mukaan, nousen tauon jälkeen lavalle Fitness Classicissa huhtikuussa. Treenit on kulkenut koko vuoden suunnitelmallisesti ja olen pyrkinyt parantamaan osa-alueita, jotka eniten kaipaa muutosta.

Kirjoitan seuraavaksi itselleni tärkeitä asioita kuinka valmistaudun omaan isoon tavoitteeseen ja yksittäiseen treeniin. Ja miten yös itse valmentaja vien asioita eteenpäin.

Toivon, että voit saada tästä motivaatiota omaan treenaamiseen ja tavoitteeseen, oli se sitten mitä tahansa.

1. TAVOITTEEN ASETTAMINEN

Kun seuraava kisa-ajankohta oli merkitty kalenteriin, aloitin kartoittamaan eri valmennus vaihtoehtoja, tämä tapahtui jo toukokuussa 2014. Olen vaihtanut valmentajaa useasti, eri vaiheeni urheilijana ja elämässäni on sen vaatinut. Aina ennen uutta kisaa mietin mihin tarvitsen apua eniten ja mistä saisin siihen parhaimman avun, joskus minua ollaan myös pyydetty valmennukseen ja silkasta kiinnostuksesta ja uuden motivaation etsimisestä olen vaihtanut valmentajaa. Näihin ei siis liity mitään sen suurempia pettymyksiä tai muuta erikoista. Kisan lopputuloksista on turha syytellä valmennusta, jokainen kilpailija kantaa loppupeleissä itse vastuun, vaikka hyvän valmentajan merkitys onkin hyvin suuri. Arvostan suuresti jokaista valmentajaa, kuka on vierelläni nämä matkat kulkenut! 

Nyt halusin valmennuksen, jossa arvot vastaavat omiani parhaiten, haluan myös valmentajalta kaiken, ruokavalion, treeniohjelman, suunnitelman koko kaudelle, yhteistreenit ja poseerausvalmennuksen. Suomessa on vähän valmentajia, keillä ammattitaito riittää näille kaikille sektoreille. 

Tällä kertaa koen, että kaikella on ollut suuri tarkoitus, että tutustuin Heidi ja Jari Sorsaan ja pääsin heidän valmennukseen. Heidi on jo kauan ennen valmennussuhdettamme tullut kertomaan minulle oman näkemyksensä ja palautteen minusta kilpailijana (ilman pyytämistä) :) Arvostan suuresti suorapuheista palautetta, koska vain sen kautta voin kehittyä. 

Tunnen olevani hyvissä käsissä, luottamus on 100% ja valmennusarvomme kohtaa täydellisesti toisensa. Olen jo nyt saanut paljon oppia osa-alueille, joihin kaipasin eniten apua.

Eli oli tavoitteesi sitten mikä tahansa, selvitä eri vaihtoehtoja siihen erikoituneesta lajiosaamisesta. Näin pääset heti kiinni työhön, saat ohjeet joita sinun tarvitsee "vain" noudattaa :)  Tuloksia alkaa tulla nopeasti! 

2. KUUKAUSI TAVOITE

Kuntoa seurataan usein ja suunnitelma kropan kunnosta tehdään sen mukaan. Myös muut lajissani tarvittavat seikat huomioidaan ja niitä harjoitellaan. Jokaisella kuukaudella on jokin focus, se voi olla keskittymisen jonkin tietyn osa-alueen kehittäminen, palauttaminen tai uuden opettelu. Se mikä omalla kohdallani on varmaa.... Pakara on työn alla aina! :)

Tähän suunnitelmaan kuuluu myös levon merkitys. Tällä kertaa tähän ollaan tehty isoimpia muutoksia ja olen joutunut opettelemaan täysin uuden tavan tehdä treenejä. Olen luonteeltani aika energinen ja helposti on tullut tehtyä aivan liikaa hommia.

Uskon että valta-osa varsinkin bikini fitness urheilijoista, mutta myös muut fitness lajien kilpailijat tekevät aivan liikaa mm aerobisia harjoituksia... Hiitiä siellä, plyoa täällä ja siihen päälle ehkä vielä juoksulenkit ja tietysti lajiharjoittelu salilla. Ei siinä mitään, näitä kaikkia tarvitaan (tai ainakin osaa niistä), mutta määrä, laatu ja järkevyys on erittäin tärkeä huomioida. Aina enempi ei ole parempi.

3. VIIKKO TAVOITE

Teen aina edellisenä viikonloppuna suunnitelman seuraavalle viikolle, millon treenaan ja mikä on tavoite noissa treeneissä. Merkkaan ne myös kalenteriini melkein kellon tarkasti, muiden tärkeiden menojen ja töiden lomaan. 

4. PÄIVÄ TAVOITE

Treeni näyttelee isoa osaa kokonaisuutta, mutta ravinnolla on vähintäänkin yhtä suuri merkitys. Treenit on ajoitettava ruokailuiden kanssa sopivaksi. Kisadeitillä tärkeää on tietenkin kalorit ja makrot, mutta erityisen tärkeänä pidän mitä syön missäkin kohtaa päivää. Treenin ympärillä hiilarit, rasvojen oikea ajoitus, treenin yhteydessä tulevat aminohapot jne.. Mikäli näistä jokin menee pieleen, vaikuttaa se helposti koko kokonaisuuteen.

Suunnittelen usein jo edeltävänä päivänä seuraavan päivän treenin, minulla on valmennukselta saatu ohjelma sekä vaihtoehtoliikkeitä joita käytän. Huomioin aina focuksen vaikka annankin ärsykettä monilla liikeillä kropalle, joka ollaan suunniteltu, eli mitkä tahansa liikkeet ei tule kyseeseen. Perus treenissäni en hirveesti kikkaile, suoria sarjoja, jonkin verran super sarjoja ja painoa en pelkää, mutta tekniikan kustannuksella en sitä riko. Riippuen kuitenkin treenin laadusta mitä sillä haen. 

Treenaan tällä hetkellä pääsääntöisesti aamupäivällä ja huomaankin, että jo edeltävänä iltana alan miettimään seuraavan päivän treeniä, sen liikkeita, sarja määriä ja painoja, asetan usein itselleni jonkin päiväkohtaisen tavoitteen.

Henkisesti treeniin valmistautuminen on tosi tärkeää, koska mielen ja lihaksen yhteistyö on isossa roolissa. Jos kyykkysarjan aikana kykenee miettimään tulevaa kauppareissua tai jotain muuta, on todennäköisesti sarjapainot liian pienet tai ainakaan treeni ei mene sinne minne sen pitäisi mennä. Mieti siis aina mitä treenaat, miksi treenaat ja missä liikkeen pitäisi tuntua. Jos treeniohjelmassa lukee pakaratreeni, kuuluu liikkeiden tuntua pakarassa, ei enemmän esimerkiksi etureidessä. Jos näin on, tarkista tekniikka ammattilaiselta, muutos voi löytyä hyvinkin pienellä korjauksella.

Seuraa myös kehitystä esim kuvilla, mittanauhalla ja inbody mittauksella, se motivoi!

Ennen treeniä syön hiilihydraattia ja proteiinia sisältävän aterian, annan sen imeytyä rauhassa ja noin 20 min ennen treeniä nautin Sportlife Pro Series Kerosenen, joka lataa kropan tulevalle treenille ja auttaa siitä palautumista.

Painun tuon jälkeen salille, teen aina kevyen lämmittelyn laitteella, jossa viimeistään ajatus siirtyy treeniin (n. 5 min), venyttelen kropan dynaamisesti ja aloitan lämmittelemällä lihakset pienillä painoilla, josta siirryn varsinaisiin työ sarjoihin.

Treenin aikana käytän Sportlifen Pro Series BCAA

Usein treenin päätteeksi (ainakin tässä vaiheessa diettiä) teen vain kevyen pyöräilyn tai kävelyn matolla (n.10 min) joka poistaa hiukan maitohappoja ja nopeuttaa palautumista.

Juon treenin jälkeen Sportlife Pro Series EAA:n ja syön sen kanssa banaanin. Hyvin pian treenin lopettamisesta (30 min) syön palauttavan, runsaan hiilihydraattia ja proteiinia sisältävän aterian.

Tsemppiä, järkeviä treenejä ja muistakaa kuunnella mitä kroppa milloinkin vaatii!

Hapota kun se huutaa hapottamista, himmaa kun on himmattava!

Otan mielellenäni vastaan blogi toivomus kirjoituksia nora@teamnora.fi

Löydät minut myös instagramista @noravuorio ja facebookista Team Nora

Tämän kuukauden ykkös tapahtuma jossa olen mukana järjestetään Nurmijärven P&T salilla. 

Järjestämme Body Fitness ikoni Hanna Saarion kanssa siellä Fit Campin, leiri on avoin kaikille, myös uusille, kilpailemisesta haaveileville naisille. Ihan muutama paikka vielä vapaana :) 

- Nora

Menossa mukana