Team Nora

Syksy- puhdistautumisen ja uudistumisen aikaa

Syksyinen Tervehdys,

Syksy on saapunut, olen syksyn lapsi ja osaan nauttia myös syksystä, vaikkakin illat pimenee ja takin vetoketjua saa vetää ylemmäs. On ihana sytyttää kotiin kynttilät ja nauttia pimeen tunnelmasta.

Oikeastaan jokainen vuodenaika on kiva, jos niihin vain asennoituu oikein ja osaa nauttia eri vuodenaikojen tarjoamista iloista. Niinkuin elämässä ylipäätään, ympärillämme tapahtuu jatkuvasti kaikenlaista ja monenmoista. Elämä tarjoaa iloja ja haasteita, olimme sitten missä elämän tilanteessa tahansa ja missä maailman kolkassa tahansa. Oikeastaan tapahtumilla ei juurikaan ole isoa merkitystä, vaan sillä miten asioihin asennoidumme.

Kaikki tapahtumat ei aina ole kivoja ja hyvä niin, koska se säilyttää inhimillisyyden ja muistuttaa arvostamaan entistä enemmän asioita, jotka ovat hyvin! On tärkeää uskaltaa näyttää myös pettymys, mutta siihen vellomaan jääminen on yleensä turhaa.

Syksy on monelle uudistautumisen ja tietyllä tapaa puhdistautumisen aikaa. Näin myös minulla. 

SM kisoista on reilu kuukausi aikaa ja olenkin rauhakseltaan palautellut kroppaa, niin treenien kuin ravinnonkin puolella. Olen vuoden sisään kilpaillut 3 kertaa, joka tarkoittaa käytännössä vuoden jatkuvaa rajua ruuan säännöstelemistä ja kovaa treeniä. Kokemus oli erittäin opettava, mutta en suosittele tuota tahtia kyllä kenellekkään. Kilpaurheilijan arki on rajoitettua ja kroppaa viedään äärimmilleen, joka on kropalle ja mielelle tietysti kova paikka. Olen kuitenkin täysin omasta halusta näin tehnyt, enkä kadu mitään, päinvastoin!

Olen viimeisen vuoden aikana oppinut tuntemaan itseäni entistä enemmän. Niin tyhmältä kun se kuulostaakin, niin tunnen nyt oman kroppani kuin omat taskuni. Vaikka sitä elämme omassa kropassamme, ei omaa kroppaa ja mieltä aina välttämättä tunne, kun vasta sitten kun oikeesti alat niitä enemmän kuuntelemaan ja käytännössä huomaamaan niiden toimimista. Tai voimme ne ehkä tuntaetakkin, mutta rohkeasti niiden kuunteleminen ja niiden ehdoilla toiminen vaatii syvempää " kuuntelua" ja rohkeutta elää niiden vaatimusten mukaan.

Olen saanut paljon erilaisia kokemuksia, onnen kyyneleistä aina vuolaaseen surun itkuun. Ja tämä on juurikin se merkityksellisin asia mitä olen tämän ihanan harrastukseni ja elämäntapani kautta saanut oppia! Olen kokenut suuren pettymyksen ja epäonnistumisen mutta myös voiton. Oli lopputulos mitä tahansa, se ei muuta asemaasi tai arvostustasi. Rakkaimmat ihmiset ympärillä on ja pysyy, oli lopputulos mikä hyvänsä. Tämä on tärkeää muistaa jokaisen kilpaurheilijan. Töitä ja kisatavoitetta pitää tehdä omalle itselle, ei kenellekkään toiselle.

  

Olen päättänyt pitää ainakin ensi vuoden taukoa kisaamisesta ja miettiä seuraavia "siirtoja". Treenit ja fitness elämän tapani jatkuu siitäkin huolimatta. Omat eväät kulkee mukana ja noin 6 kertaa viikossa treenaan. Treeni volyymin laskeminen on ollut haasteellisinta. Olen tehnyt vuoden ajan keskimäärin 2 treeniä päivässä, joskus jopa 3, yhdellä viikko levolla. 

Kisakausi on intensiivinen ja kovin montaa uutta asiaa ei ihminen pysty sisällyttämään kisakaudelle, jotta voi keskittyä 100 prosenttisesti oleelliseen. Olen aina ollut liikunnallinen ja kokeilut ties mitä lajeja. Rupesin kaipaamaan salitreenin lisäksi myös muita virikkeitä ja varsinkin räjähtävän voiman ja aerobisen kunnon kehittämistä.

Olen fyysisesti hyvässä kunnossa, mutta salitreeni on päässyt jäykistämään liikkuvuuttani. Nyt kisakauden loputtua olen kerinnyt aloittamaan myös uusia treenimuotoja. Olen lisännyt viikko ohjelmaani Bikram joogan, johon olen ihan koukussa. Bikram joooga tapahtuu lämmitetyssä salissa. Siellä hiki virtaa sekä mieli ja keho puhdistuu. Tunti on fyysisesti raskas, mutta olen yllättynyt kuinka puhdistava ja henkinen kokemus se myös on. Joogasta on tullut minulle merkityksellinen ja tärkeä lisä harjoituksiin.

Joogan lisäksi olen kaivanut Elixian korttini esille ja päätynyt myös pitkän tauon jälkeen ryhmäliikunta tunneille, lähinna cardio tunneille, jossa liikkuvuus ja koordinaatio paranee. Lihaskunto harjoitteluni tapahtuu tietenkin edelleen salilla, joka on suurin intohimoni. Se on ainoa ja oikea paikka, jossa lihaksistosta voi pitää täydellisesti huolta. Saliharjoittelua ei voi korvata mikään muu liikunta muoto.

Uusi tuttavuuteni on myös Tatami, Thai Boxing ja kuntonyrkkeily on tullut uutena juttuni ohjelmistooni. Olen ottanut myös yksityistunteja, jotta pääsen keskityymään paremmin tekniikkaan. Olen tosi fiiliksissä, koska nuo treenit ovat kovia, odotan että juurikin kestävyys ja aerobinen kuntoni kasvaa. Myös lihaskunto osuuksia tulee noissa treeneissä, kovemmalla sykkeellä ja vauhdilla, mitä taas salilla teen.

Kovan treenin ja kyytiä pakaran lihaksistolle tarjoaa edelleen myös portaat. Malmikartanon reilut 400 porrasta tarjoaa tälle harjoitukselle parhaat puitteet. Hankin myös sauvat, joiden kanssa pääsen malminkartanossa juoksemaan mäkeä ylös!

Monipuolisuutta riittää! Olen tottunut tarkkaan ja suunniteltuun treenikiertoon ja pidän siitä kiinni vaikka en kilpailekkaan. Kasaan näistä liikunta muodoista itselleni aina viikon treenit, jokainen vko on erilainen. Lähinnä aerobisen liikunnan muoto vaihtelee, sali ja jooga on joka viikko. Pidän tärkeänä monipuolisuutta , keho joutuu jatkuvasti tekemään töitä eikä koskaan totu mihinkään, jolloin myös kehittymistä tapahtuu. Tietysti on tärkeä huomioida mikä on treenien tavoite, itse en halua kasvattaa kokoani, joten siksi runsas aerobinen harjoittelu ei häiritse! 

Suosittelen suunnittelemaan omat harjoitukset viikolle ja merkkaamaan ne myös omaan kalenteriin. Näin on helpompi huolehtia niiden toteuttamisesta. Treeni ja ruoka kulkee monella myös täysin käsikädessä ja niin sen pitäisikin olla. On helpompi noudattaa säännöllistä ruokarytmiä ja syödä terveellisemmin kun treenit on hyvin suunniteltu ja toteutettu. Ravinnolla on suuri merkitys treenin onnistumiseen!

Mikäli sinulla on oma Personal Trainer, voit pyytää häneltä viikko suositukset, "lukujärjestyksen" treeneille. Näin tulee huomioitua myös tärkeä palautuminen sekä järkevä jako lihaskuntoharjoittelulle sekä aerobisille treeneille. Myös ruokavalio ja ruokailuiden rytmittäminen, sekä ruuan määrä on hyvä suhteuttaa ammattilaisen kanssa. Jotta voi päästä nauttimaan ja näkemään treenien tulokset, on ruokavalio oltava kunnossa, sen osuus on reippaasti yli 50% koko harjoittelusta.

Omassa ruokavaliossa olen kiinnittänyt huomiota erityisesti ravintorikkaaseen ruokaan. Kisasta "ulos tuleminen" on erittäin hienotunteista ja tarkkaa hommaa, jotta vältyttäisiin aineenvaihdunnan häiriö tiloilta. Hormoonitoiminta on tärkeä palauttaa normaaliksi. Tämä ottaa oman ainansa, mutta oma kohtaisella kokemuksella, uskon että ravinnolla on erittäin suuri vaikutus. Hyvä valmennus, oma kouluttautuminen ja aiheesta lukeminen on säästänyt minut suuremmilta häiriöiltä. Myös omien tyttöjen kanssa olen hirmuisen tarkka, jotta palautamme kropat kisan jälkeen pikkuhiljaa ja hienotunteisesti normaaliin fitness elämäntapaan.

Aineenvaihdunnan ja hormoonitoiminnan lisäksi monesti haasteita järjestää ruuansulatus ja vatsa. Suoliston terveys onkin hyvin tärkeä osa kokonaisvaltaista hyvinvointiamme. Iso osa sairauksista lähtee juurikin suolistosta. Sisäinen hyvinvointi näkyy ulos ihostamme, silmistämme ja vireystasostamme.

Suosittelen aiheesta kiinnostuneille Kaisa Jaakkolan Hormoonitasapaino kirjan lukemista. 

 

Olen oppinut arvostamaan enemmän ruuan puhtautta, luonnonmukaisuutta ja luomua. Pyrin syömään mahdollisiman monipuolisesti eri proteiinin, hiilihydraatin ja rasvan lähteitä. Hyödynnän myös luontaistuoteita ja super foodeja tarpeen mukaan. 

Aloe Veraa juon veden joukossa joka päivä ja Spiruliina, Maca ja Pakurikääpä kuuluu joka aamuiseen smoothieen. Nuo sisältää suuren määrän vitamiineja, mineraaleja, antioksidantteja ja proteiinia. Ne voimaannuttaa ja vahvistaa vastustuskykyä. En muista milloin viimeksi olen esimerkiksi ollut flunsassa tai sairastanut.Varmasti monipuolisella ja ravintorikkaalla ruualla sekä liikunnalla on suuri merkitys siihenkin!

Ihminen on yksi suuri kokonaisuus, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Terveellinen ja puhdas ruoka, säännöllinen ja itselle sopiva liikunta sekä mielenrauha ovat kolme tärkeää elämän perus asiaa. Olen näistä mielenkiintoisista aiheista käynyt luennoimassa kuntosaleilla. Seuraava luento on 22.10 Klaukkalan Fit24 kuntosalilla klo 18, tervetuloa mukaan! Siellä on myös mahdollisuus esittää kysymyksiä aiheeseen liittyen.

Taanoin kävin Hyvinkään Fit24 salilla ja Riihimäen Locomotionilla.

Ensi viikonloppuna pääsen aloittamaan Mind Coatch koulutuksen ja jatkossa tarjoan valmennusta myös mielen erilaisiin "pattitilanteisiin" . Kaikki lähtee mielestämme ja siksi se on tärkeä osa työtäni! Haluan voida antaa ihmisille oikeita eväitä selvitä ja kohdata erilaisia elämänmuutoksia ja tapahtumia. On mahtavaa kun ihmiset uskaltaa nykyisin olla rohkeita ja hakea avaimia elämän eri lukko tilanteisiin. Vain noita lukkoja avaamalla voimme olla ehyempiä ja päästä eteenpäin elämässä. Rohkea asioiden kohtaaminen kasvattaa ihmistä ja usein myös rikastuttaa elämää!

Tänä viikonloppuna voi lähteä hakemaan inspiraatiota itsensä hyvinvointiin Helsingin Messukeskukseen, siellä on käynnissä I Love Me messut. Lauantaina menen myös itse sinne. 

Lauantai iltana käydään myös Miss Helsinki karsinta kisa Helsingin Casinolla, olen tuomaristossa mukana. Tällä kertaa kisassa vaikuttaa enemmän myös terveellinen ja liikunnallinen elämäntapa ja olenkin tuomaristossa katsomassa tyttöjä nimeen omaan tästä fitness näkökulmasta.

Kokeilkaa rohkeasti uutta, voitte sitä kautta löytää itsestänne täysin uusia puolia!

Ihanaa Syksyä!

Nora

Menossa mukana