Team Nora

MOTIVAATIOTA RUOKAILUUN

Olin tänään treenannut hyvän pakara treenin, jonka päätteeksi hiestä märkänä laahustin kohti pukuhuonetta.

Käytävällä minut pysäytti eräs kanssatreenaaja ja kysyi: "Oisko sulla antaa jotain vinkkejä, kuinka saisin ruokavalioni ruotuun, tai miten pystyisin pitämään sen järkevänä?"

Tästä sainkin kimmokkeen avata blogini ja kirjoittaa pitkästä aikaa, nimittäin uskoisin, että kyseinen aihe on ajankohtainen monille, varsinkin näin kesällä. 

Lähtökohtaisesti on hyvä pohtia, onko suhde ravintoa kohtaan normaali, vai kuulutku siihen ryhmään, ketä ei ole ikinä tyytyväinen peilikuvaan? Tai täyttääkö ruoka jatkuvasti ajatukset, vaikkei siihen olisikaan sen suurempaa aihetta? Tärkeää olisikin opetella armollisuutta itseä kohtaan. Mikäli asia kuitenkin häiritsee ja ruuan määrä sekä laatu ei anna hyvää oloa, on aika ottaa "härkää sarvista kiinni". 

Ensimmäiseksi olisi hyvä miettiä tavoitetta, mikä ohjaa ja motivoi just sinua syömään järkevämmin? Jos keho ja mieli on terve ja tavoite sekä oma halu onnistua, tarpeeksi painava, tiedän ettei vuodenajalla, perhesuhteillä, arjen haasteilla tai millään muullakaan ulkopuolisilla asioilla ole tilaa rikkoa onnistumista. Kysymys on vain meistä itsestä, sitoutumisesta ja itsemme johtamistaidoista.

Siispä kirkasta tavoitteesi mahdollisimman selkeäksi ja tarkaksi esim: 1.8.2016 Haluan juosta maratoonin 3 kg keveämpänä, aikaan 4:25. Näin tavoitteesi konkretisoituu ja alitajunta lähtee auttamaan sinua kuin itsestään. 

Mieti vielä tavoitteen kirkastamisen jälkeen mitä toimenpiteitä tavoitteen saavuttaminen vaatii todellisuudessa esim: Ruokien ennakkoon suunnittelua ja valmistamista. Säännöllistä ateria rytmiä. Myös asioiden priorisointia ja ehkä myös kieltäytymistä herkuista ja viinistä mutta ei suinkaan kavereista ja aidosta läsnäolosta, jossa mieli on kirkas ja olo energinen.

Pohdi sitten, onko tämä realistista todellisuudessa? Mitä saat tästä kaikesta? Miten saavutat tämän? Ja miksi teet tämän? 

Jos/kun olet tarpeeksi motivoitunut, tässä vaiheessa motivaatio usein vain kasvaa ja olet valmis laittamaan kaikki peliin. Nimittäin, totuus on, jos ei ole valmis sitoutumaan oman tavoitteen ja unelman eteen, jää tavoiteet myös usein saavuttamatta. Mikään ei tule itsestään ja harvemmin myöskään helpolla. Mutta lopuksi kiitos on niin suuri, että olet valmis tekemään ja saavuttamaan yhä enemmän ja suurempia asioita. Usko siis itseesi vahvasti joka päivä ja hetki, äläkä koskaan luovuta, edes silloinkaan ja varsinkaan silloinkaan, kun tilanne uhkaa riistäytyä täysin lapasesta.

Jos kuitenkin kaikki tämä tuntuu tässä hetkessä ja elämäntilanteessa epärealistiseltä, on itseä turha laittaa kuriin liian järein keinoin. Tässä tapauksessa voi miettiä itselle lempeämmän tavan elää hyvinvoivasti, valita lautaselle paljon kasviksia, hyvälaatuista proteiinia, järkevästi hyviä hiilareita ja hyviä rasvoja unohtamatta. Ruuan määrästä voi sopia itsensä kanssa esim: Yksi lautasellinen kerrallaan periaatteen. Ja 3-4 l vettä/ päivä ja 3-4 h ateriarytmistä täytyy jokaisen pystyä pitämään tänä päivänä kiinni :) 

Itselleen voi antaa luvan nauttia myös jäätelön torilla tai viinilasillisen ystävien kesken kesälauantaina. Maailma ei kaadu näihin. Mutta jos olemme asettaneet itsellemme epärealistiset tavoitteet ja elämme jatkuvasti niiden yli, on selvää, että mieli on maassa ja olo jo pelkästään senkin takia fyysisesti huono. Tähän kun lisäämme vielä stressin ja teemme väsyneenä asioita, nauttimatta tekemisestä, menee keho ja mieli lopullisesti solmuun. 

Kuuntele itseäsi ja kartoita tarpeesi ja toiveesi juuri tässä hetkessä. Keho muuttuu, mieli muuttuu, elämäntilanne muuttuu, tavoitteemme ja ajatuksemme muuttuu, kaikki muuttuu ihan joka hetki. Muututaan siis hyväksyvästi siinä mukana ja tehdään muutoksia, joihin voimme vaikuttaa itse. 

Oman työni saralla valmentajana on tapahtunut paljon ja syksyä kohden tahti vain kiihtyy. 

Valmistuin toukokuussa Mind Coachiksi ja jatkossa toimin myös mentaalivalmentajana. 

Lopetin kisavalmennukset kevään kisoihin upeissa tunnelmissa, joista juniori urheilijamme voitti hienosti kultaa junioreiden SM kisassa ja yleisessä sarjassa. 

Olen kuitenkin saanut erittäin mielenkiintoisen mahdollisuuden kisatouhuihinkin liittyen, joista kerron lisää, kun aika on siihen valmis. Selvää on, että tulen tekemään valmennustyötä jatkossakin suurella sydämellä ja vahvempana kun koskaan aijemmin. 

Syksyllä viikonloput täyttyvät koulutuksista, kun täydennän mentaalivalmennus opintoja rentoutusohjaajaksi ja kouluttaudun Spartan Gearilla toiminnallisen harjoittelun Personal traineriksi.  

Jos kaipaat apua oman ravinto- ja treeniohjelman suunnitteluun tai ajatus ravintoa kohtaan tuntuu ahdistavalta, autan mielelläni saavuttamaan oman tavoitteesi.  Ota yhteyttä nora@teamnora.fi

Ihanaa kesää! 

Nora

Menossa mukana