Team Nora

Virheviesti

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls funktiossa _menu_load_objects() (rivi 579 tiedostossa /var/www/fs3/38/teamnora/public_html/includes/menu.inc).

LISÄRAVINNEKOULU - PROTEIINILISÄRAVINTEET

Lisäravinteet ovat mielenkiintoinen maailma, joka kiinnostaa monia, niistä vain usein tiedetään aika vähän. Minulta on pyydetty kirjoitusta lisäravinteista ja aluksi mietinkin että HUH.. miten asiaa lähestyn, koska lisäravinne maailma on kovin laaja. Päätin kuitenkin tarttua " härkää sarvista" ja lähestyn tätä aihetta nyt palikka palikkalta- "lisäravinnekoulu" bloggauksillani.

Olen itse tosi kiinnostunut ravinnosta ja myös lisäravinteista. Vaikkakin ruoka on fitness urheilijalle vain poltto-ainetta, haluan huolehtia puhtaasta ravinnosta ja parhaista mahdollisista lisäravinteita.

Kun aloitin tavoitteellisen kuntosaliharjoittelun valmentajan johdolla, ja minulle alettiin laatia omat treeni ja ruokavaliot, olen aina halunnut tietää miksi ruokalistallani on mitäkin. Olen itse myös ottanut paljon selvää ja lukenut aiheista... haluan tietää mitä suustani alas työnnän ja miksi, jos syy on perusteltu ja voi auttaa minua kehittymään fitness ja HUOM bikini fitness urheilijana, otan tuotteen toki käyttöön. (Lajissani ei haeta maksimaalista lihaskasvua, vaikkakin lihaa saa kyllä luiden peittona reippaasti ollakki.) Ja lisäravinteiden kohdalla pitää huomioida paitsi nousujohteinen lihaskasvu (varsinkin kehon heikoimmilla osa-alueilla), mutta myös palautuminen, joka on äärimmäisen tärkeä pointti urheilussa ja minkä moni innostunut aloitteleva saliharrastaja unohtaa tai usein ei tiedä! Muista siis palauttaa myös kroppaa, enempi ei aina ole parempi..

Kun 10 vuoden treenijakson jälkeen aloitin tavoitteellisen harjoittelun, voin olla varma, että ravinnolla ja lisäravinteilla oli merkittävä osuus nopealle kehittymiselleni.

Olen aina treenannun intensiivisesti ja kovaa, mutta tuloksia ei juurikaan tullut ennen valmentajaa ja hänen laatimia ravinto ja treeniohjelmia. Jo 2 kk:den jälkeen huomasin mm. käsissäni olkapäiden kehityksen.

Lisävinteet hankin itselleni aina Body Actioniltä, käytän hyvin erilaisia tuotteita ja minulla on omat lemppari tuotteet, jotka toimii itselläni. En voi mitenkään valita kaikkia lisäravinteita yhden sarjan alta ja siksi juuri Body Action on mielestäni paras, koska saan sieltä monipuolisesti useamman eri sarjan tuotteita.

Body Action myymälöitä on Tampereella, Kuopiossa , Jyväskylässä ja Turussa... Toivottavasti joku päivä myös pääkaupungissamme Helsigissä. Mutta ei hätiämitiä, jos myymälään ei pääse paikalle, tuotteet voi tilata itselleen myös netistä www.geevoima.fi. Sieltä löytyy kattava valikoima myös varusteita, salikenkiä ja maailman mageimmat sporttivaatteet mm. BDA ja lempparini Bia Brazil ja miehille mm Brachial ja Ecko.

Body Actionin takana on IFBB Pro kehonrakentaja Ari "Godzilla" Kokkonen. Miehellä on erittäin laaja osaaminen lisäravinteista. Luotan Ariin lisäravinne asioissa 150%, Ari suosittelee minulle tuotteet kaikille kausille, olin sitten dietillä tai harjoituskaudella. Olen oppinu häneltä paljon... on mahtavaa kun Ari tuo maahan tuotteita myös rapakon takaa ja hän on ajan hermoilla aina!

 Ari syksyllä 2012 Fitness Expossa, PRO kisassa

 

Lähestyn lisäravinteita nyt omakohtaisella kokemuksella ja omalla tietotaidollani, korostan että en kuitenkaan ole lääkäri :)

Mitä tarkoittaa lisäravinteet??... niin , ne ovat siis lisäravintoa, joka on hyvä muistaa suhteuttaa aina omaan terveelliseen ruokavalioon sopivaksi. Terveellinen ruoka on aina ensisijainen ja paras ravinnon lähde! Urheilija, lajista riippumatta tarvitsee kuitenkin lisäravintoa jotta kehitys on optimaalista.

Lisäravinteet on valmistettu luonnonmukaisista ainesosista. Niihin luokitellaan mm. lisäproteiinit, amonihapot, vitamiinit ja kivennäisaineet, tehonlisääjät, rasvanpolttajat..

Lisäravinteet auttaa huomattavasti kehittymisessä ja jotkin myös parantaa urheilusuoritusta, mutta haluan korostaa että lisäravinteet ovat täysin laillisia ja ne eivät ole sama asia kuin kielletyt doping aineet!!

Laaduissa on eroja ja kannattaakin olla tarkkana, mitä juuri sinä oikeasti tarvitset. 

Haluan aloittaa lisaproteiineista.

Lisäproteiinin lähteitä on

MAITOPROTEIINI ELI HERA josta on eri muotoja Konsentraatti, joka sisältää laktoosia ja rasvaa, isolaatti, joka sisältää vain vähän rasvaa ja laktoosia, Hydrolisaatti, jossa ei ole lainkaan laktoosia ja usein rasvaa 0%

MUNAPROTEIINI= ei sisällä laktoosia, laadukasta ja kallista proteiinia, sekoittuvuus usein heikko ja maku vähemmän hyvä. Muna proteiini toimii hyvin dietin loppu vaiheessa, jos halutaan minimoida nesteisyys kropassa.

SOIJAPROTEIINI= Imeytyy hitaasti ja ja soveltuu kasvisyöjille. Josksu myös maito allertikot voivat käyttää soija proteiinia, mutta usein myös se voi tehdä oireita, koska soija proteiinit valmistetaan usein samoilla linjastoilla maitoproteiinien kanssa. Testaa siis varoen , jos olet allerginen maitoproteiinille. Maitoallertikoille suosittelen Fastin aminohappojuomaa palautukseen, josta kerron aminohappokirjoitukseni yhetydessä lisää. Se on täysin rasvaton, laktoositon ja maidoton..sisältää laadukkaita aminohappoja ja pikkusen hiilihyrdaattia. Rush toimii loistavasti myös dietillä.

Fast Rush on tarkoitettu alunperin treenin aikana nautittavaksi, mutta soveltuu maito allertikoille ja lyhytkestoisesti kisadieteille . Ehdoton suosikkini!

RIISiPROTEIINI= Kasvis ja maitoallergiset voivat kokeilla.

 

Palautusjuoma on mielestäni tärkein lisäravinne jos edes hiukan liikut. Suosittelen aina palautusjuoman, oli kyseessä vasta aloittelija, kokenut treenaaja tai eläkeläinen. Palautusjuomajauhe on hyvä mitata sheikkeriin ja ottaa mukaan salille. Treenin loputtua lisäät vain veden ja sekoitat. Näin saat heti palautumisesi käyntiin. On tärkeä syödä myös päivän isoin (hiilaria sisältävä)ateria 1,5 h sisällä treenin lopettamisesta.

Palautusjuoman teho on perusteltu ja auttaa ihmistä huomattavasti palautumaan harjoituksesta. Treenatessa "tuhottujen"lihasolujen "uudelleen rakantamiseen" tarvitaan runsaasti proteiinia... palautusjuoman tehtävä on tulla auttamaan lihasta korjaamaan itsensä ja nopeuttamaan näin palautumista. Palautumiseen tarvitaan myös runsaasti hiilihydraatteja, jotta palautuminen on paras mahdollinen. Tämän takia palautusjuoman tulee sisältää sekä nopeasti imeytyvää proteiinia(isolate) + hiilihydraattia. 1:den suhde yhteen on sopiva, ellet ole treenannut tosi kovaa treeniä, silloin 1:2:een on parempi. 

Mielestäni paras palautusjuoma on lähes rasvaton ja ilman ylimääräisiä kaloreita Hera Isolaatti, joka tunnetaan monella sarjalla nimellä "Whey". Tosin Whey proteiinienkin ravintosiällöissä on eroja. Itse valitsen sen lähes rasvattoman ja vain vähän hiilihydraattia sisältävän Whey proteiinin. Treenin jälkeen tarvittavan hiilihydraatin voi ottaa myös hedelmästä esim omenasta tai banaanista. Näin käytän itse usein (kaudesta riippuen tosin).

Hyvässä palautujuomassa on myös hyvät pitoisuudet tärkeitä aminohappoja, joista kirjoitan lisää myöhemmin. Aminohappoja voi myös itse lisätä palautusjuomajauheen sekaan jos tarvis vaatii.

      

Tässä omat suosikkini Pharma First, Scitec Nutrition ja Fast.. näissä kaikissa erittäin hyvät ravintoarvot, vain vähän rasvaa ja hiilaria, (hiilarit siis syön syömällä ompun tai banaanin)

Whey proteiini- Hera Isolate sisältää vain minimaalisen vähän laktoosia ja rasvaa. Mikäli tarvitset kokonaan laktoosittoman ja rasvattoman vaihtoehdon, valitse hera hydrolisaatti.

Whey proteiini toimii hyvin myös ihan perus lisäproteiininä, sekoitettuna esim jugurttiin tai puuron.

Moni valitsee valmiin sekoituksen proteiinia ja hiilaria.

 Esim. Scitec Nutrition Myo Max on hyvä valmis sekoitus palautujuomaksi

Välipalaksi soveltuu heraproteiini, joka sisältää myös muita proteiinin lähteitä esim kaseiinia tai/ja soija proteiinia, jotka imeytyy hitaammin (hera konsentraatti) Huom! konsentraatti sisältää rasvaa ja laktoosia! 

 

FAST hera80 on hyvä välipala, löytyy useampaa makua. Iso suosikki varsinkin aisten keskuudessa on Scitec Nutrition Delite, jossa aitoja marjan palasia joukossa. Scitec ei petä makujen kanssa koskaan!

Moni kantaa laukussa varuilta proteiinipatukoita, itse en suosi proteiinipatukoita, joten minulla on aina mukana laukussa ja autossa sheikkeri, jossa yksi annos valmiiksi mitattua heraproteiinia. Näin varmistan että hätätilanteessakin saan säännöllisen proteiinin, jos vaikka päivä syystä tai toisesta venyy ja omaa ruokaa ei ole saatavilla. Se on nopea ja toimii lähes missä vain, tarvitsee vain veden sekoittaakseen protskun.

Välipalana tai iltapalana moni suosii nykyisin myös proteiini vanukkaita. Vanukkaat sisältävät usein hitaasti imeytyvää kaseiinia, joka pilkkoutuu hitaasti ja on näin erittäin hitaasti imeytyvä maitoproteiini. Kaseiini siältää laktoosia! 

Fast Pudding , makuina on toffee ja suklaa. Laktoositon ja vähäsokerinen. Sisältää kuituja.

Pudding sekoitetaan sheikkerissä rasvattomaan maitoon , annetaan vetäytyä 5 min ja herkullinen välipala on valmis.

On olemassa myös yökäyttöön olevia omia proteiinijauheita, jotka perustetuvat hitaasti imeytyvään maitoproteiini- kaseiiniä. Yö on pitkäaika olla syömättä ja siksi juuri kaseiiniä sisältävä proteiinijauhe soveltuu yöksi. Myös maitotuotteiden esim. rahkan syöminen illalla on persuteltua tästä syystä.

  

Scitec Nutrition sarjan Pro Long sisältää kaseiinia ja vain minimaalisesti rasvaa ja hiilaria, lisäksi hyviä aminohappoja.

Tai 100% Kasein complex on myös oiva valinta ja makuina on kolme erilaista erikoisuklaata mm.belgian chokolade :)

Aina voi käyttää tuotteen annosohjeen tai personal trainerin tai valmentajan antaman ohjeen mukaan.

Yön jälkeen on hyvä saada heti aamusta ensimmäisenä nopeasti imeytyvää proteiinia ja hiukka sen jälkeen on hyvä syödä myös hitaasti imeytyvaä proteiinin lähde. Monesti Suomalaiset käyttävät aamuisin vain hitaasti imeytyvää proteiinia, kuten kananmunia , rahkaa tai raejuustoa.. 

Suosin heti herättyäni Bio Techin Fuel - nestemäistä proteiinia, Se on laadukasta hera hydrolisaattia eli siinä ei ole laktoosia eikä rasvaa. Fuel ei sisällä myöskään hiilaria. Vain laadukkaita tärkeitä aminohappoja. Fuel sekoitetaan veteen, se imeytyy erittäin nopeasti ja näin saan lihaksistolle heti yön jälkeen rakennusainetta.

Bio Tech Fuel, makuina omppu ja Appelsiini.

Hera(Whey) proteiini toimii myös aamuisin hyvin, moni sekoittaa puuron tai kananmunien sekaan whey proteiinia. Silloin on vain hyvä huomioida ettei heraa laita tulikuumaan puuroon tai paista heraa munien kanssa pannulla. Heraproteiinin laatu voi kärsiä kuumentaessa. Jos siis haluaa käyttää heraa het aamusta , on se paras sekoittaa veteen ja juoda sellaisenaan.

Muutama sana vielä proteiinipatukoista. 

Proteiinipatukoiden suosio on kasvanut paljon ja niitä on saatavilla jokaiselta kioskilta ja kaupasta. Usein sana"protskupatukka" kuulostaa kivalta ja terveelliseltä, mutta totuus voi olla jotain ihan muuta. Kun katsot patukan ravintosisältöä, huomaat että monii ruokakaupasta saatava patukka sisältää a. sokeria b. vain joitakin grammoja proteiinia. Myös rasvan ja hiilarin suhde saattaa olla pielessä. Ole siis tarkkana.. Tosin onproteiinipatukka varmasti parempip vaihtoehto kun suklaapatukka, mutta huonoimman proteiinipatukan ja suklaapötkön ero voi olla ihan pieni.

On olemassa myös joitakin, ravintoarvoltaan ok patukoita kuten FAST Low Carb ja Muscle Max Big 52% Protein Bar

     

 

Proteiinipatukoissa on kyllä todellisia herkkupommeja, mutta herkkupatukoiden ravintoarvot ei ole parhaat mahdolliset, mutta paremmat kun suklaan... esim Oh Yeah ja Fastin Luxus... NAMSKIS!!

Kisan jälkeen tykkään herkutella juurikin noilla.. 

   

Proteiinipatukalla voisi käynnistää myös palautumisprosessin treenin jälkeen, mutta kyllä itse suosittelen käyttämään proteiinijauhetta siihen tarkoitukseen. Aminohapot ja imeytyvyys on juomassa parempi!

 

Tällästä asiaa lisäravinnekoulussa ensimmäisellä kerralla, seuraavaksi riipastaan hieman pintaa syvemmältä aminohappojen ihmeellistä maailmaa. Kuinka niitä kayttää ennen ja jälkeen harjoituksen ja miksi?? P

Pysykäähän siis kuulolla ja muistakaa palautusjuoma...jo huomenna!! :)

 

 

 

 

 

 

Menossa mukana