Team Nora

ILO IRTI JUHLISTA

Noniin, juhla- ja lomakausi on starttaamassa. Saan paljon kyselyitä, kuinka hoitaa syömiset ja juomiset juhlissa tai lomilla.

Ihmiset ovat yhä tietoisempia terveellisestä ruuasta, monet noudattaa ruokavaliota tai diettiä. Tämä on hieno asia ja pitkällä juoksulla, toivon että tämä myös parantaa kansanterveyttämme. 

On kuitenkin tärkeää muistaa säilyttää terve suhtautuminen ruokaan ja ruokailuun. Jos sinulla ei ole asetettu tarkkaa tavoitetta tai päivämäärää, jolloin jokin asia vaatii tietylaista kuntoa terveyden, ulkonäön tai jonkin muun seikan vuoksi, voit hyvin juhlissa irrottaa itsesi ruokavaliosta ja nauttia päivästä muiden juhlavieraiden kanssa. 

Vaikka olenkin fitness urheilija ja ruoka näyttelee isoa roolia siinä, olen siltikin sitä mieltä, että gramman tarkka ruokavalio tai joka ikisen kalorin laskeminen, ei ole avain onnistumiseen, vaan suhteellisuuden taju ruokaan. Tärkeää on myös syödä säännöllisesti ja oikeita asioita, oikeaan aikaan päivästä. Esimerkki: Treeni tarvitsee energiaa-> Syö hiilaria ennen treeniä. Treenistä palautuminen vaatii hiilaria, jotta palaudut ja olet iskussa taas uuteen treeniin mahdollisimman pian-> syö hiilaria hyvin myös treenin jälkeen. Yöllä et tarvitse energiaa-> päivän viimeisellä ruualla voi painottaa ruoka-aineet proteiiniin ja rasvaan. 

Mielestäni kannattaa siis panostaa annoksen kokoon, ruokarytmin säännöllisyyteen,runsaaseen veden juontiin ja jättää napostelu pois. Aina kun suuhumme jotain laitamme, katkeaa rasvanpoltto. Ruokailuiden välissä siis on paras juoda vain vettä. Tärkein kaikista, on jättää stressi pois. Se harvoin edistää elämässä muutoinkaan yhtään mitään :) 

Eli myöskin juhlapäivinä ja lomilla olisi tärkeää syödä säännöllisesti. Jos treenaat ennen juhlia, huomioi myös treeniä edeltävä energian saanti sekä treenin jälkeinen hiilari. Älä koskaan panttaa päivää syömättä, vain siksi, että tiedät illalla herkuttelevasi juhlissa. Jos vietät juhlapäivänä lepopäivää, voi juhlia edeltävät ateriat syödä keveämmin, proteiini ja rasva pitoisesti esim kala/kanasalaatti, omeletti tai smoothie esim kananmunan valkuaisista, marjoista ja kookosmaidosta.

Juhlissa voi pitopöydästä valita suolaisista tarjottavista keveimpiä herkkuja lautasmallin mukaisesti. Lautasmallissa puolet lautasesta on vihanneksia/ kasviksia, itse lasken tähän myös marjat, 1/4 hiilaria ja 1/4 proteiinia. Nyt tulee tärkein!!! Ota yksi lautaselline , älä hae lisää! Vältä myös majoneeseja, sipsejä ja muita rasvapommeja. 

Tarjolla on usein tai siis aina :) myös sokerisia herkkuja. Jätä nämä kokonaan väliin tai valitse yksi herkku jota otat ns. yhden annoksen. Yksi annos voisi olla esimerkiksi järkevän kokoinen pala kakkua, keksi, kourallinen karkkia tai pala pullaa. Älä maistele kaikkia isoa annosta. 

Juo myös paljon vettä! 

No, miten tulisi sitten toimia alkoholin kanssa? Sanon aina asiakkailleni, että valmennuksen takia tai terveellisten elämäntapojen haun vuoksi ei tarvitse absolutistiksi heittäytyä, mutta järki pitää tietenkin tässäkin olla mukana! 

Alkoholi on aina iso työ maksalle polttaa ja sisältää hirveän määrän sokeria. Alkoholin nauttiminen myös rentouttaa mieltä ja humalatilassa ihminen tekee helpommin typeriä valintoja niin ruuan, kun muidenkin asioiden puitteissa. Mielenrauhan säilyttämiseksi on siis hyvä mietiä tarkoin ottaako vai jättääkö ottamatta. 

Pahinta on kuitenkin tissuttelu joka viikko.

Jos alkoholin nauttiminen on hanskassa ja ei hallitse elämää, voi mielestäni juhlissa hieman rentoutua myös kuplajuoman kanssa. Eli jos/kun nauttii alkoholia, nauttii senkin kerralla ja sitten taas pidempi aika ilman. Alkoholi juomia valitessa voi Alkon myyjältä kysyä apua mahdollisimman vähäsokerisiin vaihtoehtoihin. Esimerkiksi kuohuviineistä luomu Pares Balta sisältää runsaasti vähemmän sokeria, kun muut kuohuvat, vain 3-4 g / l (yksi sokeripala on 2 g) . Kuivat viinit ovat usein harhaan johtavia, kuivuus ei suinkaan tarkoita sokeritonta. Tässä siis kannattaa olla tarkkana.

Juhlia on kesällä usein paljon. Aina on hyvä muistaa, että jokainen on itse vastuussa kuinka paljon niissä syö ja juo. Joskus voi olla paikallaan myös miettiä milloin juhlii kunnolla ja milloin ehkä vain kahvikupin merkeissä.

Mitä tulee sitten kisadiettiläisten tai muuta erikoisruokavaliota noudattavien ruokailu käyttäytymiseen juhlissa (minun mielestä)? 

Esimerkiksi kisadietti on asia, joka ainakin itselläni pitää, olin sitten juhlissa tai en. Silloin käyn usein vain onnittelemassa juhlasankaria/sankareita ja poistun hyvissä ajoin kotiin. Tosin olen myös jättänyt kokonaan juhlia väliin, jos ne ovat asettuneet kovin lähelle kisaa. 

Kisadiettiläisten tai muuta erityisruokavaliota noudattavien on myös hyvä muistaa, että omista valinnoistaan ei tarvitse olla kenellekkään tilivelvollinen. Velvollisuuden tunteesta ei siis tarvitse ottaa herkkuja. 

Omasta erikoisruokavaliosta ei myöskään tarvitse tehdä sen isompaa numeroa. Mahdolliset omat ruuat voi mennä syömään autoon tai muilta piilossa, jos tuntuu hassulta syödä niitä muiden nauttiessa juhlaherkuista. 

Jos juhlissa nostetaan malja, otan lasin tekemättä siitä numeroa, nostan maljan ja jätän juoman kuitenkin juomatta. Aina on tärkeää kunnioittaa juhlan järjestäjiä, toisen juhlissa pääosaa ei näyttele oma erikoisruokavalio, vaan juhlasankari. 

Juhlat on aina erikoislaatuinen päivä ja usein suuri päivä juhlanjärjestäjälle, nautitaan siis juhlantunnusta, ystävistä ja myös hyvästä ruuasta ja juomasta. Joskus pieni irtiotto voi tehdä vain hyvää kokonaiskuvaa katsottaessa!

Olemme tyttäreni kanssa syntynyt samana päivänä, viime syksynä järjestimme ikimuistoiset naamiaissynttärit ja kyllä myös aikuiset pukeutuivat, ai että miten hymy nousee kasvoilleni edelleen, kun näitä juhlia muistelen. Arvoastan suuresti kun kaikki oli panostanut asuun. Näissä juhlissa ilo oli irti, söimme, tanssimme ja juhlimme pikkutunneille asti. 

Onnea kaikille valmistuville ja koulunsa päättäneille! 

Nora

Menossa mukana