Team Nora

Ihana syksy ja uudet kujeet

Tervehdys,

Tämän vuoden kisat on taputeltu. Blogit on nyt pullollaan kisaraportteja, joten niitä on varmasti tullut luettua ilonhetkistä aina surullisiin pettymyksiin asti. En sen enempää rupea tässä kirjoituksessa avaamaan kisaviikonloppua yksityiskohtaisesti. Sanottakoon vain että tunnelma oli mahtava kisaviikolla ja itse Expo viikonlopusta puhumattakaan.

Ennen kisaa pääsin Bikini Pro ammattilaisten seminaariin Lahden Kuntokeskus K&M :lle tapaamaan 3 ihastuttavaa ja karismaattista bikini fitness ammattilaista, se oli ikimuistoinen ja opettavainen päivä!

Kävin lauantaina seuraamassa ammattilaiskisat. Jotka oli aivan huikean hienoa katseltavaa, ensinnäkin Suomen Anna Virmajoen voitto ja siihen perään vielä Body Fitness idolini Kati Alenderin voitto oli kerrassaan upeaa katseltavaa! Karismaattisia ja upeita naisia molemmat! Onnea vielä Annalle ja Katille!

Nyt konkreettisesti näki miten ammattilaisilla, myös bikini fitnesissä on lihasta , mutta kuitenkin pinta on "pehmeä"... ei rasvainen, mutta pyöreä. Kilpailijat ovat karismaattisia, ylväitä ja erittäin näyttäviä naisia. Saa nähdä saammeko joskus myös amatööripuolella nähdä moista tai ainakin  lähelle moista. Jutun juuri mielestäni on juurikin tuo pyöreys ja rakenne ja koska fitness lajista puhutaan oma silmäni tykkää jos rakenteen lisäksi on myös lihasta. Juurikin se lihaksistoa parantava treeni eli kuntosali on kuitenkin lajin taustalla, olisi siis ihanaa jos myös työn tulos saisi näkyä.

Rakennetta on mielestäni tärkeä miettiä ennen kilpailemista yhdessä valmentajan kanssa. Lihaskuntoa voi parantaa paljonkin ja rasvan saa pois diettaamalla mutta suoraa selkää, leveää vyötäröä, lyhyttä kaulaa, tai vääriä kehon mittasuhteita ei saa muutettua. Niillä ei normaalielämässä ole mitään merkitystä, mutta fitness kilpailussa ne vaikuttaa todella paljon. Myös itse omalla kohdalla olen mietinyt tätä jo ihan ensimmäisestä kisasta asti, mutta tuomaripalautteen perusteella kuitenkin jatkanut matkaani bikini fitness lavoilla. Tulevaisuus näyttää jatkanko edelleen vai keksinkö jotain muuta.

Haluan vielä kirjoittaa, että toki huonommallakin rakenteella voi ja saa kilpailla, mutta on hyvä valmentaa omaa mieltä myös siihen, että sijoittumista ei välttämättä tule, mutta paljon kokemusta ja oppia omasta itsestä kyllä sitäkin enemmän! Tiedän tyttöjä jotka pettymyksen vuoksi on lopettanut koko treenaamisen salilla.... se on ehkä kurjinta mitä voi käydä. Kaiken pohja on kuitenkin treeni ja sitä kautta terve kunto!

Ammattilainen osaa suunnitella ja rakentaa jokaiselle omaa fysiikkaa parantavat poseeraukset, joilla pystyy myös paljon tekemään omaa fysiikkaa paremmaksi. Aina sekään ei kuitenkaan riitä.

Nathalia Melo on oma suosikkina meidän Anna Virmajoen lisäksi.

Omassa kisassani alle -168 cm sarjassa sijoituin SM kisassa 8:ksi, 19 kilpailijan porukassa. Onnistuin omalta osaltani siinä mitä tein ja näillä "korteilla" jotka vaikean kisapreppini kanssa kävin läpi. Lopputulos oli tyydyttävä. Ainahan olisi mukava voittaa, mutta siltikin kisan jälkeen ja vielä nytkin fiilikseni on pelkästään hyvät!

Olin suunnitellut hieman erilaisen ja enempi oman näköiseni lookin, josta pidin kovasti. Myös väri onnistui tälläkertaa!

Kiitos

Hiuksista: Revolution Hair- Jani

Meikistä: Kristiina Peltonen

Kisabikineistä: Biancaneve

Kynsistä: Salon Milagro Manna

Ihonhoidosta ja sokeroinnista: Salon Milagro Minna

Värin tasesta levityksestä: Huoltajalleni Laura Simolalle

Väriä testailin paljon ja se tehtiin rauhassa yksi kerros kerrallaan, käyttäen Pro Tania ja Jan Tanaa.

Tahdon kiittää myös "Maestroa" eli Aki Mähöstä.. Huikea mies, ei voi muuta sanoa!

Karoa ja Shock Absorberia, parhaista mahdolliista urheiluliiveistä, joita tällä mimmillä kuluu parhaimmillaan kolmet päivässä!

Itse "työpajaa" eli GB Gymiä Immua ja Jonnaa huippu hyvistä laitteista ja puitteista treenata, sali on toinen kotini. Kiitos myös treenikavereille hyvästä hengestä- Jonne, Pajusen Sanna ja Petri sekä monet muut jotka muistuttaa että välillä on hyvä käydä kotonakin pyörähtämässä ja lepäämässä.

Kiitos Mentori Tiimi ja Harri Gustafsberg

Isoin kiitos perheelleni ja ystäville, tänä viikonloppuna juhlitaan ja kurotaan kasaan menetettyä yhteistä aikaa. Kiitos kun ymmärrätte lajini vaatimuksia!

  

 

Mielestäni on täysin turhaa spekuloida tuomari linjaa tai mitään muutakaan. Meidän laljissa rakenne on tärkeässä roolissa ja sitä ollaan painotettu jo ihan ensimmäisissä bikini fitness kisoissa vuonna 2011. Sijoitukset meni siis varmastikkin ihan oikeille tytöille, Onnea kaikille voittajille! 

Kehonrakennus on mielestäni hyvä vertauskuva, välillä voittaa se kenellä on eniten lihasmassaa, toisinaan taas kaikkein kirein ukkeli vie voiton. Koskaan siis ei voi tietää mitä milloinkin arvostetaan eniten , tärkeintä on tehdä oma työ hyvin ja toivoa että kaikki onnistuu aina maaliin asti. Kun kilpailija voi olla itseensä tyytyväinen kisapäivänä on lopputulos onnistunut. Nämä meidän lajit on siinä mielessä kivoja, että koskaan ei ole valmis ja aina voi rakentaa itsestään paremman kokonaisuuden. 

Loppuenlopuksi , sillä lopputuloksella ei ole merkitystä ihmisen arvon tai aseman paikalla. Sama elämä , saman lähipiirin kanssa jatkuu olit sitten voittaja tai jotain muuta. 

Viikonloppuna kilpaili myös valmennuksessani olleita tyttöjä +168 cm sarjassa. Milla Kelahaara vei neljännen sijan ja Vera Sjöblom oli kisassa sijalla 11.

Kerrassaan ihania, jalat tukevasti maassa olevia tyttöjä! Onnea molemmille tytöille, arvostan teitä ja työtänne suuresti!

   

Ensi vuonna kilpailevat Team FitStarsin tytöt odottaa jo kovasti omaa vuoroaan ja myös minä odotan innolla mitä saamme aikaiseksi. 

Kiitos valmennuskyselyistä ja kiinnostuksesta valmennustani kohtaan! Olen lisännyt tiimiini 2 tyttöä ja nyt ensi vuoden porukka on täynnä. Jotta voin kulkea tyttöjen mukana intensiivisesti ja valmentaa heitä tuohon yhteen elämänsä isoimpaan päivään, näen että, tiimin on pysyttävä pienenä! Jokainen tyttö on oma yksilö ja omanlainen , ainulaatuinen kokonaisuus, se mikä toimii toisella ei toimi välttämättä toisella. Homma ei siis käy nappia painamalla vaan pitkän yhteistyön ja "hiljalleen kypsyttelyn" kautta. 

Kisan jälkeen on tärkeää suunnitella huolellisesti "kisasta" ulos tuleminen, niin treenien, ravinnon kun mielenkin osalta.

Pian kisan jälkeen, kilpailijalla tulee myös aika miettiä seuraavia tavoitteita. Ne pitää kiinni treenissä ja arjessa, oli ne tavoitteet sitten mitä tahansa.

Myös omia siirtojani olen miettinyt.

Kisabiksut on tällähetkellä pestynä "narikassa"... on aika siirtyä palauttamaan kroppaa ja mieltä.

Monipuoliset treenit kuitenkin tottakai jatkuu, mutta ilman kisaa tuomaa painetta. On tärkeä antaa aineenvaihdunnan , hormoonitoiminnan , mielen ja lihaksiston palautua jotta se voi toimia ja ottaa uutta vastaan taas tehokkaasti.

Kilpailin vuoden sisään 3 kisaa. Matka on ollut erittäin opettavainen, se on pitänyt sisällään paljo erilaisia tunnetiloja, pääsääntöisesti hyviä, mutta matkan varrelle on tullut myös monta vuorta. Tässä vaiheessa on helpottavaa sanoa, että olin kun olinkin vahvempi kun ne vuoret.

Juurikin ne vuoret ovat kasvattaneet minua kaikkein eniten ja vaikka vuoren tulessa vastaan, oli vitsit aika vähissä, mutta nyt jälkikäteen olen kiitollinen noista vuorista. Ilman niitäkään en olisi nyt se mikä tällähetkellä olen.

3 kisaa vuoteen oli siis kokemuksena hyvä mutta en suosittele kyllä kenellekkään  noin montaa kisaa peräjälkeen :) 

Tavoitteet mitä tulee urheiluun on selvät . Sisälläni elää yksi suuri unelma, jonka minä ja valmentajani tiedämme. Lähitulevaisuudessa panostan kuitenkin paitsi perheeseeni ja omiin treeneihin, myös ammattiini toimia tällä alalla. 

Tällähetkellä olen täysin sujut itseni ja vartaloni kanssa, Fitnessistä on tullut elämäntapani pysyvästi! Treeni ja puhdas ruoka kulkee mukanani joka päivä. Mutta niiden määrä tulee muuttumaan, niiden on pakko muuttua, jos haluan kehittyä ja jos haluan olla energinen ja terve nainen. Tieto siitä, että saan itseni "kuikeloksi" ja posket lommolle tarvittaessa tyydyttää minua tarpeeksi tällä hetkellä. Nyt haluan päästä treenaamaan myös muita lajeja ja rautojen parissa nostaa treenipainot sinne minne ne minulla joskus kisakausien väleissä on jäänyt :)

Haluan jatkuvasti pysyä ajan hermoilla ja kouluttautua. 

Luen itseni Mind Coachiksi- Mielen valmentajaksi, joka on iso osa työtäni jo nyt ja uskon, että se tulee olemaan tulevaisuutta! Kaikki lähtee päämme sisältä- mielestä ja asenteista. Eniten merkitsee miten suhtaudumme asioihin ja juurikin sillä mielellä ohjaamme myös treeniä ja niitä viimisiä tärkeitä toistoja sekä sitä, mitä laitamme kurkusta alas eli ravintoa.

Myös Lihastohtoria menen kuuntelemaan lihaksen kasvatuksen puitteissa ja ravinnon syventävät kurssit ovat myös listalla. 

Olen päässyt toteuttamaan tärkeää ruokavalion suunnittelua mm. kilpirauhasen vajaa toimintaa sairastavien kanssa. Ravintorikas ruoka kiinnostaa yhä enemmän ja enemmän ihmisiä. Miksi emme antaisi itsellemme vain parasta, kos olet mitä syöt. 

Fitness ilmiönä vallitsee kovastikkin nyt. Media on paljon viime aikoina soitellut myös minulle ja kysynyt lajiin liittyviä asioita. Käväsin Radio Suomi Popilla ja YleX:n uutisiin annoin myös haastattelun. 

On ollut mukavaa myös vierailla eri saleilla luennoimassa kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista ja siitä miten kaikki vaikuttaa kaikkeen. Tavoitteeni olisi aina pystyä auttamaan ihmisiä pysyviin parempiin elämäntapoihin ei vain hetkellisiin dietteihin tai liikunta piikkeihin. Tulossa on luento myös hyvinkäälle ja Riihimäelle, katso tarkemmat tiedot www.teamnora.fi / tapahtumat

Mielestäni tuo "fitness buumi" on upea juttu, koska se tuo lisää ihmisiä kuntosaleille. Yksi parhaimmista harjoitusmuodoista on juurikin kuntosaliharjoittelu. Se sopii kaiken ikäisille , naisille ja miehille. Sitä ei ole koskaan liian myöhäistä aloittaa, eli rohkeesti vain avaamaan lähimmän salin ovea, jokainen treenaaja on joskus sen oven ensimmäistä kertaa avannut!

Fitness eli terveellinen ruoka, intensiivinen treeni ja hyvä mieli sopii varmasti kaikille, mutta kilpaa sen tekiminen ei välttämättä sovi. Eikä tarvitsekkaan sopia, on täysin ok treenata itsensä hyvään kuntoon myös ilman kisatavoitetta, se on hyvä muistaa. On tärkeä miettiä mitä itse haluaa ja mihin voimavarat riittävät. Kisatie on pitkä ja se on tehtävä vain ja ainoastaan itselle ei muiden ehdoille tai odotuksille. Kisapäivä on yksi päivä ja niinkuin aijemmin kirjoitin kisan lopputulos ei muuta ihmisen asemaa tai paikkaa. Mutta on ehdottomasti kaiken suuren työn arvoinen! 

Olen syksyn lapsi ja huomaan tykkääväni kun illat pimenee ja saa taas sytyttää kynttilät palamaan.

Pidetään sydän ja mieli auki, ei pelätä mitään, koska pelko estää asioita syntymästä!

Nora

 

Loppuun vielä syksyn kuvausten antia

Kuvat : Nikita Tikka

Stailaus ja kuvien suunnittelu: Nora

Kuvauspaikka: Hietsun Uimaranta - Helsinki

 

 

 

 

Menossa mukana