Team Nora

Virheviesti

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls funktiossa _menu_load_objects() (rivi 579 tiedostossa /var/www/fs3/38/teamnora/public_html/includes/menu.inc).

Hallitse kalenteriasi, älä anna sen hallita sinua

Onko sana "Kiire" tuttu?

Itse tiedän ainakin hyvin mistä puhutaan ja päätinkin jokin aika sitten, että vältän tuota hirviö sanaa sanavarastossani! Nimittäin sen hokeminen vain lisää kiirettä!

En ole kylläkään kokonaan päässyt eroon kiirestä, mutta harjoittelen sen hallitsemista ja tehokkaana mutta rauhallisena pysymistä kiireen keskelläkin.

Aamut tuppaa ainakin meilläpäin olemaan aikaa jolloin hoppu meinaa yllättää. Olen huomannut että, vaikka kuinka aikasin olisi pystyssä, hoppu meinaa silti yllättää liian usein!  Vika ei siis ole ajassa, vaan ajankäytössä ja ajankäyttäjässä.

Rakastan aamuja, uusi aamu on kuin uusi mahdollisuus ja koskaan et voi tietää mitä uusi päivä tuo tullessaan. 

Oman aamuni aloitan usein aamuaerobisella, jäin ensimmäisellä kisadietilläni koukkuun aamulenkkeihin ja sen tuomaan hyvään oloon. Nykyisin teen aerobisen ainakin näin talvis aikaan kotona fillarilla. Aamuaerobisen ei tarvitse olla edes kovin pitkä, teen mielluummin vaikka 20 min , kun en ollenkaan. Suosin HIIT tyyliä aamuaerobisilla ja siksi noin 20-30 min on riittävä aika + alku lämmitely ja venyttely.

Aamuaerobinen paitsi käynnistää loistavasti aineenvaihdunnan ja sitä kautta polttaa rasvaa tehokkaasti, mutta myös minulle sillä on henkinen merkitys. Omat tulevan päivän asiat tulee laitettua järjestykseen päässä ja usein juuri aamuaerobilla saan uusia ideoita ja päähänpistoja..

Koko päivä lähtee aamusta ja vain sinä itse voit päättää kuinka uuden päiväsi käynnistät. Siksi ainakin itse pyrin heti aamusta olemaan postiivinen ja luomaan rauhallisen startin päivälle. Vaikkakin loppumetreillä kyllä juoksen treenikassi olalla ja kahvikuppi kädessä autoon..

Eräs asiakkaani tulee usein kyydissäni aamutreeniin ja hän oli pistänyt merkille tämän kahvikuppitapani ja sain häbeltä lahjaksi ihanan kannellisen "latte mamma" kahvimukin , joka on ollut kovassa käytössä.

Lapsen kanssa olen pitänyt aina tärkeänä rauhallista heräämistä ja lepposta aamiaisen nauttimista omassa kodissa. Ei sillä että päiväkotien aamupaloissa olisi jotakin vikaa, mutta kyllä lapsikin tarvitsee aikaa herätä... Kuvittele josko sinut nostettaisiin puoliunisena vessanpöntön kautta toppatakin sisään ja siitä suoraan työpaikan kahvihuoneeseen aamiaiselle.... ei kiva!!

Siksi meillä tehdään aamu rennosti ja aamiaisen kannan (valkoisesta sohvasta riippumatta) uniselle lapselle sohvan nurkkaan viltin alle.. siinä piirettyjä katsellessa aamupala on kiva syödä ja näin päivä saa kivan aloituksen.

Koirakaan ei paljoa stressaa aamuisin ..:) 

Tosin ehkäpä meillä nuo aamut on liiankin rauhallisia koska se hoppu kuitenkin usein eteisessä iskee.. mutta siitäkin voi ehkä vielä oppia erron.

Ajankäyttö ja almanakan täyttö on myös juttu, johon vain meistä jokainen voi itse vaikuttaa. Hallitse kalenteriasi, älä anna sen hallita sinua! 

Asioista kieltäytyminen, ja varsinkin kivoista asioista kieltäytyminen voi olla tosi haasteellista. Tunnollisena työntekijänä sitä myös helposti buukkaa almanakan liian täyteen. Se voi olla yllättävänkin lyhyt tie ja johtaa kohtalokkaisiin seurauksiin.. loppuun palamiseen, univaikeuksiin jne.. Leikkimistä noilla asioilla ei siis ole!

Olen viime aikoina törmännyt työni kautta univaikeuksiin, niistä kärsii yllättävän moni ja se on asia johon on syytä kiinnittää huomiota! Yksi syy levottomaan uneen voi olla juuri liian tiukka arkirytmi. Päiviä venytetään liian pitkäksi, jolloinka kotiin tultua ei osata rauhoittua. 

Tässä muutama kikka ajankäyttöön:

- Hyvin suunniteltu, on puoliksi tehty! Eli suunnittele aikataulusi viikoksi tai vaikka kuukaudeksi eteenpäin.

- Laita kalenteriin vapaapäivät ja vapaat illat, jotka on perheelle, kotitöille, harrastuksille jne..

- Merkitse ensin kalenteriin kaikki toistuva, viikottainen ohjelma esim. tanssitunti joka ma klo 17 ja merkitse myös tärkeät muut menot

- Rakenna niiden ympärille aikataulusi

- Pyri pitämään työpäivän pituus max 8 h

- Merkitse lomat kalenteriin

- Laske almanakka merkinnöille +- 15 minuuttia, joka jättää vähän pelivaraa

- Pyri pitämään 2 vapaapäivää viikossa töistä, kenenkään ei tarvitse olla aina tavoitettavissa. Uskalla rentoutua!

- PYSY JA NOUDATA SUUNNITELMAASI!! tämä on ehkä se vaikein...ALÄ YLIBUUKKAA!!

Totuus on siis se, että itse teemme kiireemme. Malta pysähtyä ja ota enemmän aikaa itsellesi ja läheisillesi.

Toivon että moni pääsee ja malttaa pysähtyä hetkeksi talviloman viettoon, ilman almanakkaa ja rohkeimmat ilman puhelinta ja nettiä! 

Itsekkin suuntaan ihaniin maisemiin ensi viikolla jonka jälkeen onkin taas akut täynnä ja täysi tohina päällä kohti Fitness Classicia.

Ilmoittaudukkin mukaan HELSINGIN KENRAALI POSE TREENEIHIN STUDIO HIGH HEELSILLE 3.3. (katso www.teamnora.fi/ tapahtumat ja ilmoittaudu mukaan nora@teamnora.fi)

Kaunista talviloma aikaa!

Nora

Menossa mukana