Team Nora

Ajatuksia ulkonäöstä

Team Noran ”Unelmien heinäkuu” teema on saanut minut ajattelemaan yhä enemmän sitä, kuinka unelmat, tyytyväisyys ja onnellisuus rakentuvat usein (ainakin osittain) fyysisen kunnon ja ulkonäön ympärille.

Valehtelisin, jos väittäisin, ettei ulkonäkö kiinnosta minua lainkaan. Se kiinnostaa kovastikin ja mitä paremmaksi tunnen oloni kehossani, sitä itsevarmempi olen. Olen tästä syystä täysin koukussa yksinkertaisiin kauneusrutiineihini, joihin kuuluvat puhtaus, raikas tuoksu, kuorittu ja kosteutettu iho, kevyt meikkivoide pohja, kulmien siistiminen, persikan värinen huulipuna tai kiilto ja siistit hiukset.

Tärkeintä on kuitenkin urheilu – kyllä myös ulkokuoreni vuoksi – mutta varsinkin energian ja hyvän olon takia.  5–6 kertaa viikossa on saatava hiki kunnolla pintaan. Treeni vilkastuttaa aineenvaihduntaa ja puhdistaa kehon lisäksi myös mieltä. En mieti treenin aikana mitään muuta kun suoriutumista parhaani mukaan. Vaikka annan treenissä kaikkeni, treenaan omaa kehoa kuunnellen. Täysillä tekeminen ei tarkoita aina verenmakua suussa tai vääränlaista kipua.

Treenin jälkeen huonompikin päivä kääntyy hyväksi. Olen taatusti tyytyväisempi ja terveempi treenattuna kuin sohvaperunana. Treeni ja puhdas ravinto vaikuttavat suoraan myös mieleeni. Jos en jostain syystä ehdi tai voi treenata, olen selkeästi huonommalla fiiliksellä. Jos olen nukkunut huonosti ja kehoni on nesteisempi, tunnen oloni epämukavaksi. Jos olen syönyt liikaa karkkia (jota rakastan!) ;) , olen huonommalla fiiliksellä.

Tämän takia en halua laiminlyödä treeniä ja hyvää ravintoa usein. Puntaroin, koska se sallittua ja silloin voin myös nauttia siitä.

Ymmärtämällä ja kunnioittamalla omaa kehoasi, voit huomata eläväsi unelmien kehossasi.

Monien ihmisten unelma on voida hyvin omassa kehossa, jaksaa arjessa ja saada kiloja pois. Yksinkertaisesti olla tyytyväinen itseensä. Tämän luulisi olevan yksinkertainen toteuttaa, mutta todellisuudessa se ei ole niin helppoa. Kun edistymme, emme edelleenkään ole tyytyväisiä, vaan haluamme aina lisää.

Tavoitteita ja unelmia pitää olla, mutta on tärkeää nauttia myös matkasta kohti niitä.

Onneksi nämä ovat asioita, joihin voimme vaikuttaa. Hyvinvointia voi ryhtyä parantamaan ihan pienillä asioilla ja ajatuksilla:

1. Veden juonnin lisäys, 3–5 l/pvä

2. Säännöllinen syöminen 5–6 x pvä, välttäen ähkyä

3. Tarkistamalla suhteellisuuden tajua ruokaa kohtaan. Kaikkea voi syödä kohtuudella. Yksi lautasellinen esimerkiksi lautasmallin mukaan syötynä riittää per ateria. On hyvä harkita, koska kannattaa oman hyvän olon vuoksi kieltäytyä houkutuksista ja koska on kyseessä sellainen erityistilaisuus, että voi hyvällä omallatunnolla rentoutua ja herkutella.

4. Lepo ja hyvä uni 7–10 h , 1–2 vapaapäivää/ vko ja säännölliset lomat.

5. Liikkuminen. Mieti, mikä olisi kiva harrastus ja hakeudu sen pariin. Jokaiselle lajille löytyy valmentajia amatööreillekin. Ammattitaitoisella avustuksella kaikesta tulee helpompaa ja mukavampaa. Myös tulokset maksimoituvat.

6. Oman asenteen tarkistaminen. Positiivisuus lisää iloisia asioita. Negatiivisuus tuo lisää ikäviä asioita. Ja Kiitos on sana, joka palkitsee.

7. Onni on ihan pienissä asioissa, arjen keskellä. Elämällä jokaisen hetken täysillä, murehtimatta, mitä seuraavaksi tapahtuu, pystyy lisäämään läsnäoloa.

Elämme hyvin ulkonäkökeskeisessä maailmassa ja sosiaalinen media luo järkyttävät paineet ihmisille ahtautua johonkin tiettyyn muottiin. Harvoin tullaan ajatelleeksi, että kuvat ovat muokattuja ja niissä on käytetty filttereitä. Tyttäreni ystävineen esitteli minulle nuorten suosiman kuvanmuokkausohjelman, jossa voi esimerkiksi meikata, valkaista hampaita ja parannella ihoa. Kauhuissani otin tyttöjen kanssa juttutuokion, jossa muistutin, että jokainen tyttö riittää juuri sellaisena kuin on. Ei tarvitse olla yhtään enempää – eikä vähempää.

Ihailen persoonallisia ja aitoja ihmisiä, jotka uskaltavat olla juuri sellaisia kuin ovat. Toiselle meikillä viimeistelty ulkonäkö on osa persoonallisuutta ja omaa tyyliä. Toisen mielestä meikkaus on ajanhukkaa. Jokainen on kaunis ja arvokas meikittä tai ilman, se ei määrittele ihmisen arvoa. 

Saan usein valmennuksiin hakeutuvilta ihmisiltä unelmavartalokuvia. Kun katson kuvaa, näen kisakuntoisen vartalon, jonka eteen on taottu tuhansia tunteja aikaa. Haluan muistuttaa, että kisakunto on usein monen viikon tiukan dieetin tulos (+ sali ja muu urheilu tausta). Lavakunto viimeistellään kikkailemalla nesteen ja suolan kanssa, jolloin lopputulos on hyvin väliaikainen ja kestää vain yhden päivän, jos sitäkään. Tosin jos rasvaa ei ole huolellisesti dietattu pois, ei mikään viimeistely kikka pysty sitä poistamaan. "Epäonnistunut kisaviimeistely" ei ole läheskään aina syy huonoon lavakuntoon , vaan keskeneräinen dietti. 

Tärkeintä on löytää liikkumisen ilo ja oivaltaa kuinka hyvällä ravinnolla voi saada hyvän olon, joka koukuttaa. Tästä syntyy usein lumipalloefekti. Kun fyysinen kunto paranee, itsevarmuus kasvaa ja se vaikuttaa myös henkiseen kauneuteen. Ihmissuhteet paranevat ja töissäkin menee mukavammin.

Sitä paitsi, kokemukseni mukaan ihannevartalo ei tarkoita pumpattua, kisakireää vartaloa. Suurin osa ihmisistä arvostaa kaunista luonnetta, aitoutta ja luonnollisuutta. Pinta on pintaa, ja sillä ei kovin kauas porskuteta, kun aletaan rakentaa syvempiä ihmissuhteita parisuhde, työ- tai ystävyyssuhteissa.

Nora

Menossa mukana