Team Nora

14 VUODEN MATKANI FITNESS URHEILIJAKSI

ENSI KOSKETUS KUNTOSALILLE

Elettiin vuotta -97 kun päädyin isäni houkuttelemana kuntosalille. Tätä ennen olin liikkunut koko pienen ikäni, pelaten mm aktiivisesti korista, teline voimistellen ja tanssien.

Motivoiduin nopeasti kovaa treenaavien ihmisten ympäröimänä. Pyysin myös itselleni apua treeniohjelman laatimiseen ja oikeisiin liiketekniikoihin, joka tuki harjoitteluani.

Tässä kohtaa en kiinnittänyt mitään huomiota ruokavalioon. Olin aina ollut kovin hoikka luonnostaan. Painoni ennen fitness valmennusta oli 168 centtisessä vartalossani aina maksimissaan 56 kg. Ennen kisadietin aloittamista se nousi puolessa vuodessa 4 kg. Lihas painaa ja koko kasvaa, mutta vartalon koostumus ja muoto muuttuu aktiivisessa saliharjoittelussa. Olen huomannut työssäni, että tätä on joskus yllättävän vaikea naisten sisäistää, vaakan lukua vahditaan liikaa.

Kuva: Clamos Studio (2011)

 

Kova treenitahti ei siis näkynyt juurikaan muodokkaampana vartalona, koska söin monta vuotta aivan liian vähän. En tarkkaillut syömisiäni, eikä ruoka ollut millään tapaa hallitsevana osana elämääni. Elin lähinnä terveellisellä kotiruualla, leivällä ja irtokarkeilla :)  Söin yksinkertaisesti liian harvoin ja liian vähän, vaikka kotona oli aina tarjolla hyvää ruokaa. Olen siis oppinut kantapään kautta, että avain kehitykseen on riittävä, mutta puhdas ravinto.

Myöhemmin samaisella salilla Sari Salo valmistautui fitness kisoihin, ihailin häntä suuresti. Kuitenkin samaan aikaan mietin, että laji olisi itselleni turhan maskuliininen, en siis edes haaveillut itse kisaamisesta. Sopivaa, astetta naisellisempaa lajia ei ollut tarjolla.

VARTALO IHANTEENI JA TÄRKEITÄ OPPEJA

 

Silloin ja edelleenkin vartalo ihanteeni on urheilullinen, mutta ennen kaikkea naisellinen. Säätelen siksi treenejäni, enkä havittele isoja lihasmassoja. Minut voikin yhtä hyvin nähdä salilla kolistelemassa painojen kanssa, kun joogassa, koriskentällä tai juoksulenkillä. Olen luonteeltani vaihtelun haluinen ja uskon monipuolisuuteen. Haluan että kehoni on vahva, joustava, kestävä ja nopea. Siksi harjoittelen monipuolisesti.

Jäin kuitenkin seuraamaan fitness lajeja. (Silloin ei bikini fitnestä vielä suomessa ollut.) Lähipiirissäni oli miespuoleisia ystäviä, jotka valmistautui kisoihin. Näin mitä kisaan valmistautuminen vaatii, näin myös kuinka keho voi pettää, jos sitä ei kunnioiteta kisan jälkeen. Pahimmassa tapauksessa sisäelimet esim. munuaiset voivat sanoa ”sopimuksensa irti”. En voi koskaan korostaa omassa tekemisessä tai valmennuksessani reverse diettaamisen tärkeyttä, kun otetaan kehoa irti kisadieetiltä. Tämä oli yksi tärkeimmistä opeista, joka lajin seuraajana on jäänyt mieleen.

Keho, jossa eletään ennen kisadieettiä, on sama, mutta kuitenkin toiminnaltaan ihan eri, kun ennen dieettiä. Se ei kestä sokeria ja isoja määriä ruokaa samalla tavalla, kun normaalissa olotilassa. On kunnioitettava sitä ja vähennettävä treenivolyymiä ja lisättävä ruokaa sykleittäin. Dieetti ei siis koskaan lopu kisapäivään!! Tämä on yksi tärkeimmistä ohjenuorista, jonka voin ensikertaisille muistuttaa.

Vuodesta -97, vuoteen 2011 treenasin epäsäännöllisesti, mutta kohtalaisen paljon viikoittain. Kävin salilla, ryhmäliikunnassa ja juoksin. Edelleen ruokailuni oli täysin retuperällä, vaikka elin ”bodarin” kanssa samassa taloudessa ja päivittäin paistoin kiloittain kanaa ja jauhelihaa, keitin riisiä ja kannoin maitorahkaa kaupasta, kaikki kuitenkin miehelleni.

Vuonna 2002 sain syntymäpäivälahjaksi tyttären. Toivuin raskaudesta huippu nopeasti hyvän peruskuntoni vuoksi. Toivuin siitä jopa liiankin hyvin, kehoni kulutti imettämisen vuoksi entistä enemmän ja painoinkin pienimmilläni vain 49 kg, painoni nousi muutamia kiloja kyllä kun lopetin imettämisen erinäisistä syistä lapsen ollessa 3 kk.

 

NÄIN PÄÄDYIN FITNESS URHEILIJAKSI

Vuonna 2010 löysin Jutta Gustafsbergin blogin ”Go Jutta Go”. Tuli vuoden vaihde 2010/2011, kun monien muiden tapaan halusin tehdä uuden vuoden lupauksen paremmasta kunnosta. Tein itselleni tavoitteen ”kaikkien aikojen kesäkunto 2011”, halusin vihdoin laittaa myös ruokavalio asiat kuntoon ja katsoa saisinko itselleni myös kauan kaipaamani takapuolen ;) . Tähän asti pakaralihakset oli lähinnä ollut selän jatke J Muodokasta vartaloa ja pyöreää takapuolta ei liian pienellä ja väärällä ruualla nimittäin tehdä.

Otin yhteyttä Juttaan ja Jari Bull Mentulaan.

Pääsinkin pian tämän kaksikon siipien suojaan, tai no, miten sen nyt ottaa, suojasta en tiedä ;) :) mutta koko paletti pistettiin isolla kädellä uusiksi, juoksu treeneistä tuli historiaa, rautaa pistettiin lähes tuplat entisiin ja ruokalautanen alkoi olla nenän edessä entistä useammin. Sitouduin ohjelmiin millin tarkasti, halu kehittyä oli niin suuri! 

Jo ensimmäisellä tapaamisellamme Tampereella, Jutta puhui uudesta fitness lajista (Bikini Fitness), joka teki tuloaan suomeen. Hän ehdotti kisaamista minulle.

Ensin sanoin ehdotukselle ”katsotaan”, treenin edetessä sanoin ”miksi ei” ja ennen kuin treeni oli päättynyt, päätös kisaamisesta oli tehty. Minusta tuli heidän ensimmäinen bikini fitness valmennettava ja oma tavoitteeni heitti volttia, kun kaikkien aikojen kesä kondis muuttuikin tiukkaan kisatavoitteeseen ja minusta tuli koulittiin kilpa-urheilija.

 Aikaa oli tuossa vaiheessa 9 kuukautta. Selvitimme lajin taustoja lisää ja yritimme tehdä kunnostani parhaan mahdollisen. Silloin ei juurikaan tiedetty mitä lajilta haetaan. Puhumattakaan, että olisin tiennyt mitä se ihan oikeasti käytännössä on (vaikka olinkin nähnyt kisatouhua vierestä). Tähän voi kasvaa vain oman kokemuksen kautta, kilpailemalla ja valmentautumalla huolellisesti.

Haluan muistuttaa, että oma monipuoleinen urheilutaustani ja edes pieni tieto fitness lajeista mahdollisti noinkin pienessä ajassa valmistautumisen. Ja silti lopputulos oli hyvinkin keskeneräinen.

KIITOLLISUUS VALMENNUKSISTA

Itse haluan valmistaa ja korostaa valmennettaviani valmistautumaan rauhassa. On rakennettava vartaloa rauhassa ja henkisesti kasvettava lajin "sisään". Ruokavalio, treenitausta, palautumisen ja levon ymmärtämisen tärkeys sekä tasapainoinen muu elämä, tulisi olla kunnossa ennen varsinaiselle kisa dieetille lähtemistä.

Kun nyt jälkikäteen katson kuvia ensimmäisistä kisoistani, jossa meitä oli vain 10 tyttöä, nousee ensimmäisenä mieleeni hyvät muistot.

Monille juurikin ensimmäinen kisa on se mieleenpainuvin. Silloin rakensin kivijalkani fitness urheilijana ja opin hurjan paljon itsestäni ihmisenä, niin fyysisesti kun henkisestikin. 

Kunto oli rasvaton. Tarvittavaa pakaraa ei kuitenkaan keritty riittävästi kasvattamaan ja esiintyminen/asennot, ilmeet ja lookkikin oli vähän mitä oli, mutta siltikin kokonaisuudessaan muistelen tuota aikaa ilolla. Jostain on uskallettava aloittaa, jos jotain haluaa. Sijoitukseni SM karsinnassa 4 ja SM kisassa 4.

Kuva: Lappeenrannan karsinta 2011 sija 4

Kuva: SM kisasta 2011 sija 4 (kisabikineitä ei silloin saanut swarowskeilla koristella)

Olen Jutalle ja Jarille paljosta kiitollinen, tuona vuonna löysin itseni ja ensimmäisen kerran aloin uskomaan enemmän omaan tekemiseen ja omaan itseeni.

Olen saanut ihania ystäviä lajin parista ja varsinkin Fitfarmin ajoilta. Sama intohimo yhdistää.

2011 SM Kisa , Oikealla Hanna Saario, Minä ja Jutta Gustafsberg. 

 

 

Elämäni koki paljon muutoksia lajin kautta mm. työpaikka ja ammattinikin meni vaihtoon lajin myötä.

Uskalsin hypätä irti perheyrityksestämme, jossa olisi ollut upea tulevaisuus edessä. Siltikin jonkin ihan oman luominen veti enemmän puoleensa ja opiskelin itselleni uuden ammatin ja valmistuin Personal Traineriksi vuonna 2013. Saan työskennellä oman harrastukseni parissa ja auttaa ihmisiä, joka on ollut pienestä tytöstä asti minuun sisään rakennettu piirre.

Olen kilpaillut vuosina 2011, 2012, 2013 ja 2015. Näihin vuosiin mahtuu 4 eri valmennusta, joista jokaisesta olen hyvin kiitollinen. Olen saanut loistavaa oppia alan konkareilta. Olen oppinut mikä toimii minulla ja mikä ei.

On tärkeä muistaa kiittää itseään onnistumisista, hyvällä valmennuksella on niihin suuri merkitys, mutta työn ja kokonaisuuden toteutus jää aina urheilijalle itselle.

Huippu valmentajakaan ei pysty takaamaan kisamenestystä, jos oma henkilökohtainen elämä, kehon hanttiin pistäminen tai kokonaisuuden ymmärtäminen ei ole balansissa. On myös erityisen tärkeää luottaa valmennukseen ja olla rehellinen sille, mutta ennen kaikkea itselle. Kukaan valmentaja ei loppupeleissä voi asettua toisen kehoon tai valvoa urheilijan arkea. Tämän takia hyvä kommunikointi ja säännölliset tapaamiset ovat erityisen tärkeitä!

On kiva aina aika ajoin nähdä vanhoja valmentajia ja vaihtaa kuulumia. Kisakaudet ovat hyvin intensiivistä aikaa ja valmennussuhteista tulee hyvin läheisiä. Oma valmentaja tuntee urheilijan usein läpikotaisin. Meidän lajissa vielä valmentaja tulee konkreettisesti "iholle", kun rasvan määrää ja kisakuntoa tarkkaillaan lähes alastomana. Luottamus täytyy siis olla ja tässä vaiheessa viimeistään tulet sinuiksi oman vartalosi kanssa.

TÄMÄN HETKISET ARVONI URHEILIJANA

Näistä kaikista elementeistä ja valmennuksista on rakentunut valmennukselliset arvoni ja toimiva tapa valmistautua kilpailuun, jonka osoitti viimeinen kilpailuni Fitness Classicissa, sijoitus oli Masters SM 2, tasa pisteillä voittajan kanssa.

Fitness Classic 2015 - Valmennuksestani vastaa nykyisin Heidi ja Jari Sorsa.

 

Tuo tietenkin jäi hiukan harmittamaan, mutta tiedän nyt olevani oikeilla jäljillä ja oikeassa sarjassa ikäisteni naisten kanssa. Paljon jäi korjattavaa mm. asentoihin ja esiintymiseen. Se jätti samalla hyvän kipinän kytemään mahdollisia uusia kisoja ajatellen. Tuo kokemus myös muistuttaa, kuinka paljon tulisi tehdä töitä voittaakseen. Meillä on Suomessa, Ifbb:llä erittäin kova taso, uskallan väittää, että yksi maailman kovimpia. Kysymyksessä on kovanluokan kilpa-urheilu, jossa armoa ei tunneta. Elämyksiä fitness kisasta katsomon lisäksi ,on turha siis lähteä hakemaan.

Fitness Classic 2015 Kuvat: Mike Siren

 

Tein viimeisiin kisoihin valtavan suuren työn, joka ei ollut pelkästään itse kisadieetti, vaan sitä edelsi pitkä välivuosi, jossa jokaisena päivänä laji oli mielessä jollakin tavalla.

Kuva: Yle Prisma Studio

 

Eniten koen kasvaneeni henkisesti, ymmärrän entistä paremmin lajin luonnetta ja mitä se vaatii. Ymmärrän myös, että kisavälineenämme toimii oma keho, sen ehdoilla tehdään töitä ja täysin terveys edellä.. AINA!

Vaikka fitness on antanut ja antaa minulle paljon, siltikin tällä hetkellä oma henkilökohtainen arvomaailmani ei vastaa, sitä mitä onnistunut kisakunto vaatii. Keskitynkin nyt liikkumaan kehoni ja mieleni ehdoilla, ilman tiukkoja ohjelmia, suunnitteluja ja aikatauluja. Haluan suoda itselleni myös vapauden valita välillä toisin. Tämä tarkoittaa siltikin terveellisiä elämäntapoja, liikuntaa ja hyvää oloa.

Saan olla siltikin vahvasti mukana fitness urheilun parissa kisavalmennettavien, ihanien tiimini tyttöjen kanssa. Työni on suuri intohimoni ja olen jokaisesta urheilijastani hirmuisen ylpeä. Koen myös itse saavani paljon, kun saan auttaa ihan tavallisia ihmisiä aloittelijoista konkareihin.

Uskokaa unelmiinne ja olkaa valmiita tekemään paljon töitä niiden saavuttamiseksi. Kaikista tärkeimpänä elementtinä toimii oma suuri halu onnistua!

 

 

Nora

Menossa mukana